דף הבית / חדשות מים ואיכות סביבה / האם מחירי המים יעלו שוב בקרוב?

האם מחירי המים יעלו שוב בקרוב?

אינדקס חברות וספקים

מרכז השלטון המקומי מזהיר בוועדת הכלכלה: בקרוב תפקע הוראת שעה לפטור ממס על רווחי תאגידי המים, שהאוצר מסרב להאריך, והמשמעות תהייה עליית תעריפים

פרסום

היו"ר מרגי: אם האוצר לא יתפשר נקדם פיקוח פרלמנטרי על תעריפי המים – ועדת הכלכלה לא תישאר אדישה

הדברים התבררו במהלך דיון שיזם היו"ר מרגי על מדיניות גביית החובות של תאגידי המים; האוצר באשר לסוגיית הפטור ממס: זה במו"מ מול הרשויות כחלק מעסקה כוללת לצמצום מספר התאגידים; באשר לגבייה האגרסיבית – ראש רשות האכיפה והגבייה קרא להעביר את הגבייה לרשות; היו"ר מרגי: הוועדה רואה בחומרה שימוש אגרסיבי בחברות גבייה עלפי חייבים

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר, ביוזמת היו"ר יעקב מרגי, לדיון מיוחד שעסק במדיניות גביית החובות של תאגידי המים והרשויות המקומיות. הישיבה התקיימה על רקע מקרים רבים בהם תאגידי המים והרשויות מעבירות את גביית חובות הצרכים למשרדי עורכי דין, שבמקרים רבים מונעים מהצרכנים הגעה להסדרי תשלום מקלים. היו"ר מרגי אמר בפתח הדיון כי אמנם הרפורמה להקמת תאגידי המים היא סיפור הצלחה, אך הוועדה מבקשת לעקוב אחר מדיניות הגבייה, במיוחד על רקע אי הוודאות שהביאה איתה הקורונה.

ח"כ אימאן חטיב יאסין אמרה כי מחירי המים התייקרו מאז הרפורמה ולא ברור למה. באשר לגבייה אמרה כי צריך לבחון את חברות הגבייה גם לפי מידת איכות השירות ללקוח, ולא רק לפי סכומי הכסף שהן מצליחות לגבות. ח"כ עידן רול אמר כי בתקופת הקורונה רבים עברו לעבוד מהבית וזה הוביל לעלייה בצריכה, וקרא לשקול העלאת מכסת המים המותרת לצריכה בתעריף הנמוך.

באשר לגבייה אמר ח"כ רול, כי לא יכול להיות שיהיו לתאגידים כלי אכיפה מנדטוריים. ח"כ יבגני סובה אמר גם הוא כי צריך לשקול העלאת מכסת המים בתעריף המוזל. ח"כ אנטאנס שחאדה ציין כי לפי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת דווקא ביישובים הערבים, בדירוג סוציו אקונומי 4 ומטה, יש יותר אכיפה אגרסיבית.

נציג רשות המים, עו"ד עומר ורדי, אמר כי תעריף המים הוא אחיד ועלותו מעודכנת מדי שנה, והוא לא נועד לחנך את הצרכן. מנהל רשות האכיפה והגבייה, עו"ד תומר מוסקוביץ, התייחס לנושא הגבייה ואמר כי הגוף שאמור לבצע אותה זה הרשות בראשה הוא עומד, ולא חברות פרטיות. הוא ציין כי בעבר הוסמכו השלטון המקומי ותאגידי המים לבצע גבייה באמצעות פקודת המסים גבייה והסמיכו חברות פרטיות, אך כיום הרשות מסוכלת לבצע את הגבייה באופן שלא יפגע בזכויות האזרח.

מנכ"ל פורום ארלוזורב, רן מלמד, הזכיר כי בעקבות תקנות שאישרה ועדת הכלכלה נאסר על התאגידים לנתק מים לחייבים, וצריך לתת את הדעת גם על אופן הגבייה. יו"ר פורום תאגידי המים, יהודה סיסו, ציין כי מה-15 במרץ ועד היום, בשל הקורונה, לא הפעיל פעולות אכיפה מתוקף פקודת המסים. עם זאת הוא ציין כי בסופו של דבר יגיע גם היום בו הצרכנים יצטרכו לשלם.

פרסום

סמנכ"ל כלכלה במרכז השלטון המקומי, איתי חוטר, התייחס למחיר המים ואמר כי כיום המדינה מקבל ממנו מע"מ, מה שלא היה לפני הקמת התאגידים. הוא הוסיף כי ישנה הוראת שעה שפוטרת את התאגידים ממס על הדיבידנד וממס חברות, אך האוצר מסרב להאריך אותה ורוצה לגבות מס ממשק המים. "חייבים לחזור לפיקוח פרלמנטרי", אמר חוטר.

היו"ר מרגי התייחס לכך ואמר כי אם האוצר לא יאריך את הוראת השעה לפטור ממס – מחירי המים יתייקרו. רפרנט מים באגף התקציבים באוצר, חיים בורובסקי, אמר כי הוראת השעה הייתה צריכה להסתיים בסוף 2018, אך הוארכה מאז וצפויה לפקוע בתקופה הקרובה. לדבריו, האוצר נמצא במשא ומתן מול מרכז השלטון המקומי, על הסדרת התאגוד האזורי וצמצום מספר תאגידי המים. היו"ר מרגי שאל האם הפטור ממס הוא השוט מול השלטון המקומי, ובורובסקי השיב: "אין פה שוט, יש מו"מ לייעול משק המים וצריך לטפל גם בנושא הזה". בתגובה לכך אמר היו"ר מרגי: "אם כפועל יוצא מזה הדבר ייקר את תעריפי המים, אז זה יעלה לכם בדברים אחרים כי נביא לפה פיקוח פרלמנטרי על תעריפי המים".

בתום הדיון סיכם היו"ר מרגי ואמר כי "הוועדה רואה בחומרה שימוש אגרסיבי של חברות הגבייה כלפי חייבים, וקוראת לשמור על זכויות האזרח. הוועדה קוראת לתאגידי המים להנחות את חברות הגבייה לגלות אדיבות, בתקופת הקורונה, כלפי החייבים. הוועדה התרשמה שהרפורמה בתאגידי המים זו הצלחה, אך שבורה שאין להעמיס עלויות גבייה נוספות, בצורה לא מפוקחת, על החייבים. מאחר שהנושא נמצא בהליך משפטי נמתין להכרעה בנושא הגבייה, אך עד אז הוועדה קוראת לחברות הגבייה לאפשר ערכאת ערעור לחייבים. הוועדה אך דורשת מרשות המים דוח מפורט על התאגידים שחילקו דיבידנדים, ותקדם תהליך להחלת פיקוח פרלמנטרי על קביעת תעריפי המים".

 

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים