דף הבית / חיסכון במים / כיצד להקים גן חסכוני במים?

כיצד להקים גן חסכוני במים?

אינדקס חברות וספקים

מאת: איריס גלזמן, משתלות וונדי

פרסום

המחסור הקבוע במים בישראל, חייב להיות שיקול חשוב בעיצוב גינה ביתית ובבחירת השתילים. רבים אינם מודעים לכך שניתן להקים גינות יפות, מלאות צבע, ריח, טקסטורות של עלוות וגוונים שונים, מבלי לפגוע בחסכון במים.

כדי להקים גינה המתאימה לאקלים הישראלי, חשוב לדאוג שיהיה בה צל בימי הקיץ, שיהפוך את הגינה למקום בילוי למשפחה בשעות היום וכך נוכל לחסוך גם בשעות הפעלת המזגן.

בעיצוב הגינה נעדיף גן דמוי חורש. גם בגנים קטנים אפשר לשתול מספר עצים שיתנו תחושה של חורש. העצים הללו יכולים לחיות בגן לאחר ביסוס של מספר שנים, כמעט ללא תוספת מים או עם כמות מועטה של מספר השקיות בודדות בקיץ.

מומלץ לשלב עצים בעלי שורש שיפודי החודר לעומק עם עצים בעלי ציצת שורשים שאינה אגרסיבית, כמו הכרבל הלביד, עץ לא נשיר בגודל בינוני עם עלוה מאדימה בלבלוב, או בולוסנתוס נאה, שנשיר בחורף ובעל פריחה מרהיבה סגולה באביב ובתחילת הקיץ. גם האריתרה הוא עץ יפיפה, ירוק עד, שלבלוב עליו צבעוני והוא מתאים לגינות קטנות וכן הקופנאופסיס , עץ ירוק עד וספיון השעווה הנשיר, שעליו מקבלים בסתיו גווני שלכת אדמדמים וכמובן כל העצים המוכרים מהחורש בארץ, כמו מיני אלונים, אלות וחרוב.

ניתן לשלוט על גודל העץ על ידי כמות המים הניתנת לו ולשמור אותו בגודל קטן יחסית, שמתאים יותר לגינות הקטנות. לשם כך יש לאפשר לעצים קווים נפרדים של השקיה או לפחות יכולת לנתק אותם ממערכת ההשקיה הכוללת של הגינה.

סביב העצים ניתן לשלב ריצוף לפינת ישיבה, מתקני משחק לילדים, ערסלים ונדנדות, אבנים תואמות לנוי ופסלים. בין העצים מומלץ לשתול שיחים בעלי עלוות שונות. מרקמי העלים חשובים מאד לעיצוב הגן וניתן לשלב בין עלה המחטני לעלים האליפטיים בצורות השונות שלהם ולעלים חלקים ומבריקים עם עלים לבידים.

השיחים המומלצים הם גרוילאות שונות ממשפחת הפרוטאיים, שפריחתן החורפית מדהימה והם מקנים לגינה ארבעה חודשי פריחה יפיפיה ומיוחדת, בגוונים של אדום ובגדלים וצורות שונים. פרחים אלו מושכים לגן ציפורי שיר, אשר באות להזין עצמן בצוף הפרחים. ניתן להשיג במשתלות מינים רבים של צמח זה ואת חלקם ניתן לא להשקות כל הקיץ, לאחר תקופת ביסוס.

גם שיחים ממשפחת ההדסיים מומלצים וקיים מגוון צמחים ממשפחה זאת, אשר ריחם של השמנים האתריים שבעלוותם מיחד אותם. בין השיחים ממשפחה זאת ניתן למצוא את הקליסטמונים השונים מה'ליטל גון' הנמוך והכדורי הפורח בפריחה אדומה באביב ובסתיו, 'חנה סגול' שפורח בצבע סגלגל, ו'וויט אנזק' הלבן, ועוד רבים אחרים שנותנים צבע רב באביב ובקיץ וחלקם גם בסתיו.

המללויקות השונות הן בנות אותה משפחה וניתנות לרכישה משיחים נמוכים ועד לעצים. חלקן יכולות לשמש כגדר חיה והן מגוונות בפרחים שונים בגווני לבן, ורוד וסגול. מיני הסיזיגיון השונים האוסטרלי, המכבדי והאקמנה סמיט, בלבלובם האדמדם, ירוקי עד וטובים למיסוך והסתרה, וכמובן ההדס המוכר שקיים במספר מינים.

משפחה נוספת של שיחים כוללת מיני הלוקופילום השונים, אשר מפליאים לפרוח בחודשי הקיץ, בגוונים של סגול ולילך ועלוותם מאפירה עד ירוקה בגוונים שונים. משפחת הארמופילות ידועה גם כן בהתאמתה לגינות חסכוניות במים, בפריחות לועניתיות בגוונים שונים ומרהיבים. ישנם גם צמחים מקומיים, כגון הרותם והאחירותם, מורן החורש מיני לוטם שונים, מרוות רוזמרין ולבנדר.

השיחים בגן משתלבים יפה בגן החסכוני במים וחלקם הגדול יכולים להסתפק בהשקיות מועטות לאחר ביסוס, כלומר לאחר שהצמח הגיע לגודל הרצוי בגן. ניתן להשקות שיחים אלו פעם בעשרה ימים ואפילו פחות מכך.

כדי לחסוך במים, חשוב לעבור להשקיות מעמיקות בגן, כלומר להשקות בכמויות גדולות יותר של מים, בהשקיות מרווחות יותר וכך ניצור מצב בו הצמחים יעמיקו שורש ויוכלו להשתמש ברטיבות בשכבות עמוקות יותר שגם מתאדות פחות.

זמן השתילה המועדף לצמחים אלו הוא סתיו-חורף-אביב. בתקופה זאת הם יכולים להספיק להיקלט באדמה לפני עונת הקיץ החמה, בה קשה לבסס צמחים. אם נשתול בעונות אלו, נחסוך מים, כיוון שצמחים לאחר שתילה זקוקים לכמויות גדולות יותר של מים, ובקיץ הצמחים עשויים לסבול יותר מבעיות של חוסר או עודף מים שקשה לשלוט בהם בגינה מעורבת, וממחלות שונות, שאליהם רגישים יותר חלק מהצמחים החסכניים לפני שהתבססו.

חלקם הגדול של הצמחים החסכניים במים אינם אוהבים עודפי מים ואדמות לא מנוקזות ולכן יתקשו לגדול ליד משטחי דשא שמושקים הרבה ובאופן תדיר, ועל כן יש לתכנן את הגינה בקפידה, כך שגם אם רוצים פינת מדשאה בגינה, היא תהיה מתואמת עם שאר הצמחים והשילוב יתאים לכולם.

פרסום

ניתן להשתמש בצמחים משתרעים באזורים שברצוננו לשוות להם מראה ירוק של דשא, אך אין לנו צורך במשטח דריכה. מינים שונים של מיופורום וגרוילאות משתרעות יכולים לשמש היטב במשימה זו ואין צורך כמעט להשקותם וודאי שלא לכסח אותם.

דבר חשוב ביותר בגן לצורך חסכון במים הוא חיפוי הקרקע. שבבי עץ הם חומר נפלא ששומר על הלחות והקרירות של הקרקע ומהווה חומר אורגני המוחזר לקרקע. ניתן להוסיף כל שנה כמות קטנה לחיפוי המקורי ולחדש אותו במעט במראה ולשמור על תפקידו החשוב. אפשר להשתמש בחומרים נוספים לחיפוי, כמו חלוקי נחל ואבנים שונות ואבני טוף. בשימוש באבנים מחפים לעיתים את הקרקע לפני הנחת האבנים ביריעות 'פלריג', אשר מונעות נביטת עשבים וגם מונעות ערוב האבנים עם האדמה שמתחת.

ההשקיה תעשה רק בטפטוף, בכך נחסוך במים ונשקה רק את הצמחים הרצויים ונוכל לפקח על כמות המים הניתנת לכל צמח, בעזרת קווי השקיה שונים בגינה ומספר טפטפות וקביעת הספיקה לכל צמח, לפי הצורך והתנאים בגינה.

ניתן לגדל גם צמחי עונה פורחים בגינה, אך עדיף אם רצוננו לחסוך במים לשתול אותם במיכלים יפים שונים בגן, שלהם נוכל לתת תוספת השקיה מבלי להשקות את כל הגן כולו. אפשרות נוספת לרכז אותם בפינות מסוימות בגן, אותה נוכל לרשת בקווי השקיה נפרדים, אשר יספקו להם את כמויות המים הנדרשות, מבלי להשקות בעודף את הצמחים שאינם זקוקים לכך.

בכל גינה חסכנית במים חשוב להוסיף קוצב השקיה, כדי שנוכל לשלוט ולקבוע את כמויות המים ואת שעות ההשקיה, בהתאם לצרכים השונים. השקיות בטפטוף אפשריות בכל שעות היממה, אך המטרה למדשאות למשל, עדיפה בשעות הבוקר המוקדמות, על מנת למנוע התאיידות ומצב בו הדשא נשאר רטוב כל הלילה ועלול לקבל מחלות עלים.

עצי הפרי הם פינה חשובה בגן הפרטי וכל אחד אוהב לצאת לגן ולאכול מפרי גנו, אך יש לזכור שעל מנת לקבל פירות, עצי הפרי צריכים השקיה מאד מסודרת, במיוחד בעונות הפריחה והחנטה של הפירות. אם איננו רוצים לוותר על עצים כאלה, עלינו לשלבם בגן בצורה מצומצמת כדי לחסוך במים.

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים