דף הבית / מאמרים ומחקרים / עופרת במים- שאלות ותשובות

עופרת במים- שאלות ותשובות

אינדקס חברות וספקים

איך מגיעה עופרת למים שלנו ומה ניתן לעשות?

איך מגיעה העופרת למי הברז שלנו, ועד כמה היא מסוכנת? האם הרתחת מים תפתור את הבעיה? האם המסננים הביתיים מסננים את העופרת? שאלות ותשובות

פרסום

איך מגיעה עופרת למי הברז שלנו? ראש המרכז לחקר מים בבית הספר למדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל אביב, פרופ' דרור אבישר, משיב: "מאז ומתמיד השתמשו בעופרת בצינורות המים. בשלב מסוים הבינו שזה רע מאוד כי יש זליגה של העופרת למים והעופרת מסוכנת לבריאות, אז כיום אסור להשתמש בצנרת למי שתייה בצינורות או מחברים שיש בהם עופרת. עם זאת, עדיין יש עבריינים שממשיכים להשתמש בעופרת, או אינסטלטורים שמשתמשים בחומרים שיש בהם עופרת בלי שהם מודעים לכך.

"יש כמה מקורות לזליגת עופרת. האפשרות הראשונה והכי פחות סבירה במקרה הזה היא שמקור המים מזוהם מעופרת בגלל הזרמת שפכים תעשייתיים, אבל זה קיים לרוב רק במדינות עולם שלישי. בנוסף, קיימת הצנרת הארצית, ונדיר שהיא תביא עופרת בישראל. מקור נוסף לעופרת במי השתייה הוא הצנרת העירונית, שיכולה להיות ישנה ומוזנחת, או עם מחברים ישנים. היא מוחלפת מדי כמה זמן, אבל עדיין יכולים להיות בה מחברי עופרת והלחמות עם עופרת שזלגו למים.

"הסיבה הנפוצה ביותר היא זיהום בצנרת הביתית. עדיין יש עבריינים שלא עומדים בתקנים לגבי שימוש בעופרת ועדיין קיימים צינורות בבתים ישנים עם חיבורי עופרת או הלחמות עופרת.

"בנוסף, יש חומר שנקרא פליז, שהוא סגסוגת שכוללת לעתים עופרת, ושרברבים אוהבים להשתמש בו למחברים בצינורות מים. אם בפליז יש גם עופרת, היא יכולה לזלוג למים. כך, גם בבניינים חדשים יכולה להיות עופרת בריכוז מסוכן במי השתייה, משום שהשרברב השתמש במחברי עופרת עם פליז. הבעיה הגדולה היום היא האי־יכולת לאכוף את התקנות של המדינה לגבי שימוש בעופרת".

האם הרתחת מים היא פתרון לעופרת במים? "לא. בקטריות נעלמות בהרתחה, אבל יסודות כימיים לא".

אני גר בבניין ישן אבל החלפתי את הצנרת אצלי בדירה. זה עוזר? "זה תלוי במקור הזליגה העיקרי. אם זליגת העופרת למים מגיעה מהצנרת בדירה —— החלפתה תעזור, אך אם בצינור של הבניין עצמו יש נגיעות של עופרת, היא תגיע ככל הנראה גם לדירה שבה הצנרת חדישה".

האם פתרונות כמו הזרמת מים לפרק זמן לפני השימוש ושימוש רק במים חמים לבישול ולשתייה עוזרים? "לתת למים לזרום כמה שניות לפני השימוש הראשון בבוקר יכול לעזור באופן חלקי. כדי לפתור את הבעיה באופן מלא צריך קודם כל להכיר את הבעיות, ולבדוק אם המקור לזליגת העופרת למים הוא בצנרת הביתית — ואם כן, להחליף את הצנרת — או שהמקור הוא במערכת העירונית שזקוקה לטיפול".

האם מסנני המים הישראליים מסננים עופרת? "רוב מסנני המים לא מגיבים למתכות ולרוב זה לא פיתרון יעיל". מבדיקת TheMarker עולה שמסנני המיםם הנפוצים, בהם תמי 4 ואלקטרה בר, לא מסננים מתכות כבדות כמו עופרת.

כיצד לבדוק אם יש לי עופרת במי הברז בבית? לצרכנים יש אפשרות לבצע על חשבונם בדיקה במערכת המים שלהם. על הצרכן לפנות לספק המים ולבקש כי יבדוק את איכות המים בביתו, ואם יש זליגה של עופרת, ברזל ונחושת למי השתייה, כמו גם אם יש במים חיידקי קוליפורם.

פרסום

מצטרפים לדף הפייסבוק של מים נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

עד כמה שיעור גבוה מהמותר בתקן במי השתייה הוא דבר מסוכן? "עופרת זה דבר שלא צריך להיות בגוף. העופרת מחליפה את המתכות שנמצאות בתוך האנזימים, בעיקר את הברזל, ומשבשת את פעילות האנזימים בגוף.

"בנוסף, ידוע שעופרת גורמת לפגיעות בהתפתחות נוירולוגית וקוגניטיבית אצל ילדים ובכלל, פגיעה ברמת המשכל, ביכולת הלימוד, בזיכרון, היא יכולה לפגוע במערכת העצבים ועוד".

 דה מרקר

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים