דף הבית / מאמרים ומחקרים / הכלרה מדוייקת – מערכות השקיה במי קולחים

הכלרה מדוייקת – מערכות השקיה במי קולחים

אינדקס חברות וספקים

סודיום ההיפוכלוריט (כלור נוזלי) שימש במשך שנים רבות אמצעי  לניקוי מערכות השקיה, ולסילוק משקעים אורגנים כיום מחליף את השימוש בכלור נוזלי בהצלחה מרובה מערכת הChloRun  המסופקת ע"י חברת דשנים וחומרים כימיים מקבוצת כיל.

פרסום

מערכות השקיה במי קולחים, ובמיוחד מערכות השקיה בטפטוף, מועדות להיסתם עם השנים. סתימה במסננים, במשאבות או בצנרת – בין שבעקבות שקיעה של מלחים ומינרלים, ובין שבשל היווצרות זיהומים ביולוגיים – גורמת להאטה במחזור ההשקיה, וזו בתורה גורמת לאובדן זמן, מים, והרבה כסף.

הנזק לחקלאים הוא עצום, לאור העובדה שכ- %87.4 (419 מלמ"ש) מהקולחים המטופלים מושבים להשקיה של 1.3 דונם שטחים חקלאים ומהווים כ- %30 מהמים הנצרכים בחקלאות וכ – 20% מצריכת המים הכוללת בישראל.

(מקור: איסוף וטיפול בשפכים וניצול  סקר ארצי 2014 – רשות המים)

גידולים רבים מושקים היום בעזרת מערכות טפטוף, המספקות השקיה מדויקת של מים ודשן לשורשים. אלא שכדי לקבל השקיה מיטבית, יש להקפיד לא רק על טיב הדשן ואיכותו, ולא רק על איכות המים – אלה עוברים תהליכי טיהור וסינון רבים לפני הגעתם לשדות ולמטעים – אלא גם על ניקיון מערכות ההשקיה עצמן. מערכות שאינן מטופלות תדיר ולא מתבצעת בהן תחזוקה מונעת – ייסתמו עם הזמן.

 

 נלחמים במיקרואורגניזמים

מי הקולחים המיועדים להשקיה מכילים גם מלחים, מינרלים וחומרים אורגניים שונים, ששיעור מסוים שלהם שוקע במערכות ההשקיה. המשקעים הללו יוצרים סתימות כשלעצמם, ומשמשים גם כבתי גידול למיקרואורגניזמים, אשר נאחזים בהם ובונים מסה של ביו-פילם התורמת אף היא לסתימת המערכות.

המיקרואורגניזמים נדבקים זה לזה ויוצרים מטריצה פולימרית דביקה הנצמדת לפני השטח. המטריצה הנוצרת, הידועה גם בשם "SLIME", מגינה על אותם מיקרואורגניזמים. וכך, נדבך על נדבך, גדלה המסה שבתוך המסננים, המשאבות והצנרת, ומאיטה את קצב ההשקיה ובתוך כך את מחזור ההשקיה כולו.

את המסה הביולוגית והפילם שנוצר עליה מסירים על פי רוב בעזרת כלור. מחקרים מראים שמינון רציף של כלור ימנע זיהום מחדש של מערכות ההשקיה והטפטוף. ההמלצות בספרות הן לריכוז כלור חופשי שאריתי הנע בין 0.5-50 מ"ג/ליטר. ריכוז זה משתנה בהתאם לאיכות המים, משך הטיפול, מהירות זרימת המים, טמפ' המים, סוג הצנרת, אורכה וקוטרה. מומלץ להשתמש בטפטפות בעלות ספיקה נומינלית של מעל 1.5 ליטר/שעה, שייסתמו פחות מאלה בעלות הספיקה הנמוכה יותר.

אפשר לעבוד גם בשיטה של הכנסת מנה גדולה של כלור (שיטת SHOCK TRETMENT) ,שיטה זאת מומלצת בעיקר בטיפול במאגרי מים גדולים.

החומר העיקרי ששימש עד כה לניקוי מערכות ההשקיה הוא סודיום היפוכלוריט (כלור נוזלי). מדובר בחומר אלקלי המכיל סודה קאוסטית חופשית pH=14)), שיש לו שני חסרונות עיקריים:

  • הוא גורם לעלייה ב-pH של המים ועקב כך להיווצרות משקעי אבנית של מלחים קשיי תמס, כמו קלציום ומגנזיום קרבונט, בצנרת, בטפטפות ובמסננים.
  • לכלור הנוזלי חיי מדף קצרים. רמות הכלור הפעיל בתמיסת הסודיום היפוכלוריט אינן יציבות, ריכוז הכלור הנוזלי יורד במהירות והוא יתפרק מהר לאורך זמן במיוחד בחודשי הקיץ החמים .זמינות הכלור הפעיל בשטח יורדת לאורך זמן ובמהירות.

 

הפתרון: ChloRun

כיום, מוחלף הסודיום היפוכלוריט בהצלחה מרובה ב-ChloRun, שלו כמה וכמה יתרונות על פני הכלור הנוזלי. עד היום פותחו מספר סוגים של מערכות ChloRun לכמויות מים משתנות ובהתאמה לצרכים שונים, הנבדלות זו מזו  בכמות החומר המוצק במיכל המילוי ובריכוז תמיסת ה-ChloRun המיוצרת.

פרסום

אז מה יש ב- ChloRunשאין בסודיום היפוכלוריט?

  • מוצק גרנולרי בעל ריכוז כלור פעיל של 57%-55% לעומת 12%-10% בלבד בסודיום היפוכלוריט
  • הוא אינו אלקלי ולכן אינו תורם לעלייה ב-pH (pH, 1% Solution 5.9-7.0 ) – ולפיכך יעיל יותר
  • מגיע כמוצק המתמוסס בקלות בלי להשאיר משקעים
  • זמין בכל עת להכנת תמיסת כלור בריכוז מבוקש ומדוייק– ולפיכך חסכוני יותר .חיי מדף ארוכים.
  • קל לשינוע ולאחסון
  • בטוח, אמין ונוח לשימוש עבור החקלאי

מערכת ה- ChloRunממיסה את הכלור המוצק לתמיסת כלור נוזלי ללא משקעים ובקלות יחסית. תמיסת הכלור המתקבלת מוזרקת לקו באופן פרופורציונלי ובמינון מדויק. מכיוון שהתמיסה המתקבלת היא טרייה, ריכוזה יהיה ידוע ומדויק – ואפשר להשתמש בריכוז נמוך יותר מזה שנהוג בשימוש בסודיום היפוכלוריט.

 

השימוש בריכוז נמוך ורציף של ChloRun עדיף על פני שימוש מנתי, אחת לפרק זמן. לכן, מומלץ להחמיץ את המים בעזרת חומצה גופרתית מהולה 30%, ולבדוק שארית כלור חופשי בסוף הקו וביציאה מהמסננים והטפטפות, בערך של  כ-1 מ"ג/ליטר. הבדיקה יכולה להיעשות בעזרת ערכה מתאימה לבדיקת כלור, או באמצעות סטיקים.

כיוון שאין להכליר בעזרת כלור נוזלי ולדשן בו בזמן – שימוש בהיפוכלוריט דורש הפסקה בהזרקת הדשן ובתוכנית ההשקיה. בהכלרה ב- ChloRunאין צורך בהפסקה, אך מומלץ להפריד בין נקודות ההזרקה של הדשן לאלו של ה-ChloRun ולהקפיד על מרחק של כ-70-100 ס"מ, כדי למנוע אפשרות של תגובה כימית לא רצויה כתוצאה ממגע בין הכלור לשאריות הדשן. כמו כן, יש לשטוף מעת לעת את סופי הקווים כדי לוודא סילוק של שאריות חומר אורגני ומשקעי חול.

למידע נוסף ושאלות ניתן לפנות בטלפון שמספרו: 1-800-77-88-77

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים