דף הבית / מאמרים ומחקרים / 5 צעדים שכל חברת מים חייבת לנקוט כבר עכשיו על מנת להתכונן לעת אסון

5 צעדים שכל חברת מים חייבת לנקוט כבר עכשיו על מנת להתכונן לעת אסון

אינדקס חברות וספקים

פורסם ע"י לאורה מרטין ב: http://www.wateronline.com
ב24 לפברואר, 2014

פרסום

במהלך מצב חירום הנובע ממזג-אוויר, כמו סופת שלג, שיטפון, הוריקן, טורנדו או רעידת אדמה, המיקוד הוא בדרך כלל על ספקי החשמל ויכולתם לשמר ו/או להנציל את אספקת החשמל. אבל, לטענת דיויד טרברס (David Travers), מנהל המחלקה לביטחון המים ב-EPA (הרשות האמריקנית לשמירה על איכות הסביבה), מצבן של חברות המים במהלך מצב חירום הוא קריטי באותה מידה כשמדובר בבטיחות האוכלוסייה ובבריאותה.
וטרברס מוסיף: "מסיבה כלשהיא, בתכנון ההיערכות למצבי חירום, מגזר המים לא ממש זוכה להכרה, וזאת למרות שהקהילה לא יכולה לתפקד ללא מקורות מים". חוסר תיאום בין צוותי תגובה למצב חירום לבין חברות המים עלול לגרום לבעיות קשות במהלך מצב חירום הנובע ממזג-האוויר.

במהלך סופת-העל Superstorm Sandy בשנת 2012, דווח כי עובדים רבים במערכות אספקת המים נתקלו בקשיי גישה לתשתיות שהיה צורך לטפל בהן עקב הסופה. צוותי תגובה למצב-חירום בודדו וחסמו אזורי שיטפונות במחסומי דרכים, כדי להגן על הציבור, ובלי משים מנעו מעובדי המים לבצע את תפקידם. חלק מן האזורים הפגועים הוגבלו לתנועה ונדרשו אישורים מיוחדים כדי לגשת אליהם, אך אישורים אלה לא הונפקו מראש לעובדי אספקת המים,וכך נוצרה דחייה בביצוע תיקונים חיוניים, אמר טרברס.

לדעתו, לעתים קרובות פוסחים על חברות המים גם כאשר שוקלים איזה ארגונים צריכים סיוע מיידי אחרי מצב חירום עקב מזג-האוויר. לדוגמה, להפסקות החשמל עלולה להיות השפעה חמורה על מגזר המים, כזו שתשאיר אותו ללא דלק לגנרטורים שיוכלו לאפשר לו פעולה רציפה. צוותי תגובה מתמקדים קודם כל באתרי "קדימות גבוהה" במהלך מצב חירום, חברות מים לא תמיד כלולות ברשימה זו, ולא מתוך כוונה רעה, אלא בעיקר בשל בורות בנושא חשיבות המים.

"כאשר אתה מדבר על תגובה למצב-חירום, זה לעתים קרובות בידי מכבי-האש ורשויות האכיפה, ולהם יש סולם עדיפויות משלהם לגבי הקצאת עדיפות למגזרים", אמר טרברס. "הם יכולים לטלפן לבית-חולים כדי לשאול למה זקוקים שם, אבל כיון שאל המים מתייחסים כדבר מובן מאליו, הם לא יתקשרו אל אנשי מערכות המים כדי לברר מה הם צריכים. והלא, ללא מים נקיים, בית-החולים לא יוכל לקיים פעילות רגילה".

ה-EPA וארגונים אחרים, פועלים כיום כדי ליידע את מנגנוני תגובת החירום על החשיבות בהצבת חברות המים בראש רשימת העדיפויות. אבל, חשוב גם שכל חברת מים תנקוט יוזמה עוד טרם התרחשותו של מצב חירום עקב מזג-האוויר, על מנת להתכונן ולמגן את פעילותה. להלן, חמישה צעדים קריטיים שכל חברת מים יכולה לנקוט לפני שיפגע בה אסון:

פרסום

    ליצור את הלובי המתאים
בכל קהילה יש וועדות תכנון מקומיות וארציות להיערכות לקראת מצבי-חירום. חברות המים צריכות לא רק לקבל עדכון שוטף באשר לאמצעי התקשורת אל ארגוני החירום, אלא עליהם להתקשר איתם מיידית ולהקים עימם קשר מתמשך, גורס טרברס. דוגמה אמריקנית לפרסום פרטי תקשורת לארגוני טיפול במצבי חירום ניתן למצוא ב: FEMAs Community Emergency Response (CERT) Team. חברות המים צריכות להקים אמצעי תקשורת רציפים עם המשטרה המקומית ועם מכבי-האש, ולמסור להם באופן מפורט מה יהיו צרכיהם במקרה חירום. מסמך הנוגע למצבי-חירום בנושא המים שפורסם ע"י ה-EPA ממליץ כי חברות המים תדווחנה לרשויות אכיפת החוק המקומיות ולצוותי הטיפול במצבי חירום כי יתכנו מקרים שבהם מפעילי מערכות המים יאלצו להישאר במקומם, ואפילו עלולים להיות לכודים במפעל במהלך מצב-חירום, ולכן יש לבדוק את מצבם. על הצוותים להיות מודעים לאמצעי התקשורת אל צוותי הטיפול במצבי-חירום גם כדי לבקש אספקת חירום של מים, אם יעלה הצורך. עובדי מגזר המים צריכים גם למסור לצוותי הטיפול פרטים על סוגי הסיוע שהם יכולים להעניק לצוותי החירום ולקהילה באופן כללי, במהלך מצב-חירום. ברמה הארצית, חברות מים רבות צריכות לפעול יחד לשם שינוי, המליץ טרברס, והוסיף: "על הספקים להביא לידיעת צוותי הטיפול במצבי-חירום שמגזר המים צריך להיות בעל קדימות מתאימה. הספקים זקוקים ליצור לובי על מנת שיהיה להם ייצוג בדיונים בנושא כך שיכלול את צרכיהם".
לבצע הערכה של התשתית, הציוד והאספקה
עתה הוא הזמן להבטיח כי הכול, בתוך ומחוץ למתקן, ישרוד מצב-חירום עקב מזג-האוויר. בייחוד, המשאבות – והבוסטרים עלולים להיפגע עקב אירועי מזג-אוויר. מערכות החירום אמורות להיות מוכנות בכל מתקן חיוני, מסביר טרברס. הצפה עלולה לאיים על משאבה או בוסטר. לפיו, "אם תחנת שאיבה או בוסטר צפויים להיות במיקום מועד להצפה, יש דרכים לחזק את התחנה ע"י הרמה שלה או בעזרת הבטחה שהמשאבות תוכלנה לפעול מתחת למים. יש להבטיח את חסינותם של רכיבים חשמליים חיוניים. חברות מים מסוימות הקימו חומות סביב מערכותיהם כדי להבטיח שמים לא יחדרו פנימה." יש לבדוק באופן סדיר את תאורת הגיבוי, גנרטורים, משאבות מינון, ואת כל המשאבות והמנועים. כמו כן חשוב לאמת את זמינותם של משאבות חלופיות, מנועים וחלקי חילוף אחרים. גנרטורים חשמליים למקרי חירום יכולים להיות לעזר רב, אך אסור שיהיו מאוחסנים באזורי המתקן המועדים להצפה. חומרים כימיים יבשים יאוחסנו תמיד מעל הרצפה בחדר יבש המוגן מהצפה וממים העלולים להגיע מהרצפה, מהקירות ומהתקרה.
הקניית מיומנויות לעובדים
במהלך מצב-חירום, לא כל העובדים יוכלו להגיע אל המפעל. על מנת להתכונן לאפשרות כזו, ה-EPA ממליץ שכל הצוות החיוני יאומן להשבית ולאתחל את המערכת. כמו כן, יש לקבוע לכל איש צוות, מה יהיו תפקידיו ואחריותו במקרה חירום. "התוו תכנית לגבי מי יעשה מה," אמר טרברס. "חברת מים אמורה ללמוד כיצד להסתדר לבדה במשך כמה ימים אחרי אירוע."
לחבור אל חברות מים אחרות
לפי טרברס, על חברות המים לסמוך אחת על השניה. וגם, "חשוב ליצור הסכמי סיוע הדדי עם חברות אחרות, כך שאם מכול סיבה שהיא יש צורך בכוח-אדם או ציוד, יהיה ניתן לשתף אותם". ה-EPA גם ממליץ כי האחראים למתקני מי-שפכים ומי-שתייה יסכמו מראש איפה הם יכולים להשאיל או לשכור ציוד מכני כבד כדי לבצע תיקונים במערכת המים, במקרה של צורך בעת מצב חירום. הרשימה עשויה לכלול צנרת, מגופים, צנרת הזנת חומרים כימיים וברזי-שריפה (הידרנטים).
לבנות תכנית תקשורת עם צרכנים
חשוב ביותר להגיע להבנה בעניין הדרך הטובה ביותר לתקשר עם הצרכנים של חברת המים, במצבי משבר, שיתחולל בטרם תחילת אירוע מזג-אוויר מסוכן. "חשוב שתהיה לכם תכנית תקשורת שיכולה להיות מבוססת על האמצעים הרגילים בהם אנשים מתקשרים: רשתות חברתיות, סמסים, רשת האינטרנט וכו.." הציע טרברס. "אבל, צריך גם להכין אמצעי תקשורת חלופיים, למקרה שהאמצעים הרגילים ייצאו מכלל פעולה. למשל, להכין עלונים ולגייס את המשטרה המקומית כדי שתפיץ את המידע." יש להכין מסמכים מראש. ה-EPA ממליץ להכין את ההודעה "להרתיח מי-שתייה" במגוון שפות, וכן: צריכים עזרה? ה-EPA הכין קובץ דוגמאות במגוון שפות, וגם מסמכים המתארים חיטוי מי-שתייה במצב חירום שאמורים להיות זמינים לאוכלוסיה.

ללמוד מהעבר
רוב חברות המים כבר עושות עבודה טובה בנושא המוכנות למצבי-חירום, אמר טרברס. אולם, יש תמיד מקום לשיפורים, ועל החברות לא להשתהות בביצוע השינויים ההכרחיים. כמו כן,"אחרי כל אירוע מפיקים לקחים, אבל הדחף המקצועי של חברות המים לוודא כי הכל תקין, הוא ברור מאליו גם כאשר דברים אינם פועלים כשורה. האנשים אשר עובדים במגזר המים חדורים הרגשת שליחות חזקה לדאוג לאספקה הולמת לקהילה שלהם, בכל מצב.

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים