דף הבית / חדשות מים ואיכות סביבה / עונת 2017 הייתה הנקייה ביותר מאז תחילת מדד "חוף נקי"
מיצג סביבתי חוף בצת השבוע, צילום גידי בטלהיים המשרד להגנת הסביבה

עונת 2017 הייתה הנקייה ביותר מאז תחילת מדד "חוף נקי"

אינדקס חברות וספקים

סוגרים את הים עם שיפור מרשים: עונת 2017 הייתה הנקייה ביותר מאז תחילת מדד "חוף נקי" – 48.5% מהחופים היו נקיים לפחות 70% מהזמן, לעומת 20% בשנת 2005

פרסום

 

עונת הרחצה 2017 מסתיימת באקורד סיום חזק: לפי נתוני מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה, האחרון לעונת 2017, נמצאו 65.15% מהחופים כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 61% במדד הקודם ו-57% בתקופה המקבילה. הרשויות החופיות הנקיות ביותר היו: אילת, אשדוד, תל אביב-יפו, ג'יסר א-זרקא ובת ים, והרשות החופית המלוכלכת ביותר הייתה גן רווה.

 

שנת 2017 מסתמנת כנקייה ביותר מאז תחילת מדידת ניקיון החופים (נתוני 2017 כוללים את חודשים ינואר-אוקטובר): 48.5% מהחופים הוגדרו כ"נקיים" או אף "נקיים מאוד" לפחות 70% מהזמן, לעומת 19.7% מהחופים בשנת 2005, כאשר הושקה התוכנית. כאמור, מדובר בנתונים עדכניים ו"מדד חוף נקי" נערך במהלך כל השנה הקלנדרית (עד סוף דצמבר).

 

השנה שילש המשרד להגנת הסביבה את הסכום המתוקצב לתוכנית "חוף נקי", ומקצה 8.6 מיליון שקל בקול קורא לשנים 2017-18 לרשויות מקומיות שבתחומן המוניציפלי נמצאים חופים בלתי מוכרזים בים התיכון או באילת.

 

בנוסף, עם פתיחת עונת הרחצה, ביצע המשרד להגנת הסביבה פנייה לכלל הרשויות החופיות להשתתפות בפיילוט לתגבור פעולות אכיפה בחופי הים על-ידי שוטרי משטרת ישראל. 12 רשויות נענו לפנייה והשתתפו בפיילוט, שבמסגרתו התלוו שוטרים לפקחי הרשויות החופיות, לביצוע פעולות אכיפה בהתאם לחוק שמירת הניקיון. בסך הכול בוצעו 94 ימי אכיפה בליווי שוטרים, בכל יום 4-8 שעות, ויותר מ-1,000 שעות אכיפה במצטבר. סך התקציב היה כ-111 אלף שקל.

 

פעולה נוספת שביצע המשרד, בשיתוף עם רשות הטבע והגנים ועמותת אקואושן, היא קמפיין הסברה נרחב שכלל גם פעילויות שטח וכן ניקיון לאורך חופי ישראל – גם כחלק מתוכנית Clean Seas הבינלאומית. במסגרת זו אף הושק קמפיין ממוקד לנושא פסולת הפלסטיק שאינה מתכלה, בהובלת הפרזנטור גבי עמרני (ששיחק בסרט "הצילו את המציל" בבימוי אורי זוהר בשנת 1977, וחזר לים 40 שנה אחרי – הפעם כמציל של הים מפני המבלים בחוף). הסרטון זכה לתגובות אוהדות ברשתות החברתיות, לעשרות מיליוני חשיפות ברשת וליותר מ-2 מיליון צפיות.

 

פרסום

הפסולת בים ובחופים מהווה מפגע אסתטי, בריאותי ובטיחותי לציבור ולבעלי חיים ימיים וחופים. על-פי ההערכות, מדי שנה מושלכים לימים ולאוקיינוסים כ-8 מיליון טונות של פלסטיק. בישראל נמצא שעד 90% מהפסולת הימית היא פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה. יצוין, כי מקור כ-60% מהפסולת בים ובחופים הוא במקורות יבשתיים – כלומר בציבור לא אחראי המבלה בחופים ומשאיר אחריו לכלוך כמו בקבוקי שתייה, כלים חד-פעמיים, קשיות שתייה, שקיות ניילון, בדלי סיגריות, שאריות מזון ועוד.

 

כמדינה החברה באמנת ברצלונה, מחויבת מדינת ישראל לתכנית הפעולה האזורית להגנה על הים התיכון מפני פסולת ימית וחופית ((Regional Plan on Marine Litter Management. על פי תוכנית זו, חובה על המדינות החברות לנקוט בשורה ארוכה של פעולות כדי למזער את ממדי תופעת הפסולת הימית ואת השפעותיה המזיקות על הסביבה הימית של הים ועל האוכלוסייה השוכנת לחופיו.

 

תוכנית "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה פועלת משנת 2005 במטרה למזער את מפגע הפסולת הימית בישראל ולהביא לניקיונם של החופים והים בהתאם למחויבות הבינלאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל.

 

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים