דף הבית / מאמרים ומחקרים / נזקי השיטפונות לערים יעלו טריליון דולר עד שנת 2050

נזקי השיטפונות לערים יעלו טריליון דולר עד שנת 2050

אינדקס חברות וספקים

פורסם ב:

פרסום

 www.theguardian.com
אוקטובר 2014

שינויי האקלים מתבטאים בכך שסערות-על כמו Sandy כבר לא מתרחשות פעם בשנות דור. קיימים פתרונות טכנולוגיים להגנת הערים, אך יש צורך להשקיע בתכנון ובמשאבים

התמונה מראה פריחת אצות באזור Toledo, באגם Erie המספק מים לעיר. פריחת האצות סתמה את אספקת המים לעיר במשך שלושה ימים.

שנתיים אחרי שבשנת 2012 הלם הוריקן Sandy במרכז החוף האטלנטי ובצפון-מזרח ארה"ב, האזור עדיין מלקק את פצעיו, בעקבות 159 הרוגים ונזק של 65 מיליארד דולר. פרק זמן זה ושיקום הנזקים המתמשך מהווים תזכורת לערי העולם לגבי כך ששרידות השטח האורבאני דורשת תכנון ארוך-טווח והשקעת משאבים רצופה – על מנת למנוע מן ההיסטוריה לחזור על עצמה.

משמעות המציאות החדשה של שינויי אקלים היא שלצערנו, מצבים כגון Sandy, כבר לא קורים רק פעם בשנות דור ואינם מוגבלים למקומות גיאוגרפיים מעטים. שרידות אורבאנית היא נושא כלל עולמי הדורש תגובה עקבית ומתמשכת.

עלות נזקי שיטפונות לערי החוף צפויה לעלות עד 2050 מעבר לטריליון דולרים בשנה. תחזית זו, יחד עם גידול האוכלוסייה, עיור מתקדם ושימוש בזבזני ההולך ומתעצם באנרגיה, אמורים לייצר את המוטיבציה הנדרשת לאיתור פתרונות ארוכי טווח – אך אנו מזניחים את יישום השינויים הנדרשים.

אבל, האם יש לנו, לחברות ולממשלות האחראיות לביטחוננו את היכולת לעקוב אחרי המצב ולהתכונן לאותם מצבים קיצוניים?

התשובה הקצרה היא "כן". פתרונות קיימים; לא צריך לחכות לחדשנות עתידית או לטכנולוגיה מתקדמת לצורך פתרון הבעיות. החלק המתסכל הוא שבעוד שיש לנו כלים ואמצעים לבנות בערי העולם מערכות תפעוליות בעלות כושר הישרדות גבוה, יש עוד הרבה מה לעשות במונחי תכנון והשקעה.

גישה אחת, שאנשים לא מתייחסים אליה, היא יישום יותר מעמיק של טכנולוגיות זמינות לניטור (monitoring) ומעקב. ניטור משמש בשני תחומים עיקריים איכות מים יומית והתראה לגבי שינויי מזג-אוויר. בעוד שמערכות ניטור יכולות לוודא בכל יום שהמים נקיים, הן יכולות גם לספק מידע לגבי תזמון אסון מתקרב.

ברור שככל שנוכל לזהות מהר יותר את המקום בו סביר להניח כי הסופה תפגע בצורה המשמעותית ביותר, כך נוכל למקד את מאמצי המניעה והתגובה. יכולתנו לעשות כן תלויה ברמת השדרוג של מערכות חיזוי מוקדם של מזג האוויר. טכנולוגיות מקשרות בין רשתות חישנים, ניתוח נתונים רב-היקף ומערכות תקשורת שיעבירו את המידע הדרוש אל מקבלי ההחלטות, כולם נמצאים בתחום היכולת האנושית וצריך להשקיע בהם.

המגזר הפרטי ניצב בחזית החדשנות, ומספק טכנולוגיה המאפשרת להקים רשתות התרעה מוקדמת (Early Warning), תשתיות משודרגות עם כלי ניתוח והערכה מובנים היכולים לעקוב אחרי ההתפתחויות ולבצע ניתוח סיכונים. ועם כל זאת, טכנולוגיה זו לא תבוא לידי שימוש ללא תמיכה ממשלתית, עירונית,ומוסדית כלשהיא. הצלחת מערכות השרידות של הערים המודרניות מותנית בשיתופי פעולה. פתרונות כאלה יטפלו וינטרו סיכונים באופן יעיל יותר, יסייעו לחסוך כסף, רכוש וחיי-אדם.

אירועי מזג-אוויר חריג ובלתי צפוי בשנים האחרונות המחישו כיצד ערים מסוימות הצליחו לשרוד בצורה נאותה, ובאיזה אופן הן עשו זאת. על סמך התכוננות לסערה Sandy באמצעות מכשור אנליטי וציוד ניטור מתקדם, הצוותים יכלו לעקוב אחרי הסערה ולתכנן את מאמצי ההישרדות.

בניו-יורק, מדדו את גובה פני המים ואת השינויים באיכות המים במערכות המים הראשיות, ובאופן אוטומאטי שידרו מידע בזמן אמת. המערכת אפשרה לממשל המקומי בניו-יורק לעקוב באופן אמין אחרי תהליך פגיעת הסערה. באופן דומה, במהלך הסערה ומיד אחריה, הצוותים ריכזו וחילקו ציוד לשאיבת המים מהמבנים העיקריים שהיו בנתיב הסערה החזוי. המשאבות רבות העוצמה פעלו ללא אספקת חשמל מהרשת, כשהן מסלקות כמויות אדירות של מים דרך צנרת זמנית, וצמצמו ככל האפשר את נזקי הסופה.

פרסום

מערכות ניטור יכולות גם לשמש למעקב אחרי ולבקרה על אירועים טבעיים שיכולה להיות להם השלכה על האוכלוסייה; העיר Toledo בצפון-מזרח ארה"ב, עשתה כותרות בתחילת אוגוסט 2014לאחר התפשטות פריחת אצות באגם Erie שהוא מקור המים החשוב של העיר.

האצה הכחולה-ירוקה, שפרחה באופן טבעי, הפיקה רעלן (טוקסין) התוקף את הכבד, ונוצר צורך לסגור את מקור המים של העיר למשך שלושה ימים. למרות שאירועים כאלה טופלו בעבר בהצלחה ע"י רשויות המים, ממדי אירוע זה היו חריגים.

ההסתברות, כי משהו דומה יקרה שנית, עולה עקב שינויי מזג האוויר ואירועים מעשי ידי אדם כגון זליגות נוטריאנטים משטחים חקלאיים מעובדים. Toledo כבר מכינה את עצמה לפריחת האצות הבאה ומשקיעה בשיפור מערכות הניטור שיצפו את התופעה בשלביה הראשונים.

חברות עסקיות פיתחו מערכות ניטור מים רגישות ומדויקות ביותר, והן פרושות באגמים, נהרות וימים, על מנת לנטר את רמת האצות ופרמטרים אחרים של איכות המים (חמצן מומס, טמפרטורה, pH.). כפי שעשינו הכנות על מנת להקטין ככל האפשר את השלכות ההוריקן או השיטפון, תהיה לנו יכולת לשוב לתפקוד סדיר בעקבות אסונות ואירועים אחרים.

תנאי מזג-אוויר חריגים הם,  מטבעם, בלתי צפויים. אבל, הבחירות שלנו אינן צריכות להיות בלתי צפויות. אם יש ביכולתנו להתמודד עם פרישת מערכות טכנולוגיות שיסייעו להימנע מאירועים בעלי השלכה חברתית וכלכלית גדולה במיוחד, מדוע איננו מרכזים כוחות והשקעות לייצור פתרונות שיביאו לכך שהערים יצפו מראש את הבלתי צפוי?

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים