דף הבית / חדשות מים ואיכות סביבה / מליחות אגם הכנרת הגיעה לרמה הגבוהה ביותר מזה 50 שנה!

מליחות אגם הכנרת הגיעה לרמה הגבוהה ביותר מזה 50 שנה!

אינדקס חברות וספקים

מרשות המים נמסר כי המחסור המצטבר בנפחי מים בכנרת העלה את מליחות האגם לרמה הגבוהה ביותר זה 50 שנה.

פרסום

'לירידת מפלס הכנרת ולהיעדר כניסות מים ותחלופת מים נמוכה באגם, יש השלכות רבות גם על איכות מי הכנרת" אומר דובר רשות המים אורי שור. "ככל שכמות המים הנכנסת נמוכה ומפלס הכנרת יורד – רמת מליחות המים בה עולה, ובשל רצף השנים השחונות אנו רואים מגמה מדאיגה של המלחה באגם. המחסור המצטבר בנפחי מים בכנרת העלה את מליחות האגם לרמה הגבוהה ביותר מזה 50 שנה".

ברשות המים אומרים כי מיעוט הגשמים בדגש על אזור הצפון זו השנה הרביעית ברציפות, ממשיך לשבור שיאים שליליים. עוד אמרו כי הימצאות מפלס הכנרת מתחת לקו האדום לקראת סיומה של עונת הגשמים הוא מצב חריג שלא אירע כבר כעשור. המחסור המצטבר בנפחי מים בכנרת בארבע השנים האחרונות הוא הגדול ביותר המתועד ב-100 השנים האחרונות.

לירידת מפלס הכנרת יש השלכות רבות על איכות מי הכנרת: ככל שכמות המים הנכנסת נמוכה ומפלס הכנרת יורד – רמת מליחות המים עולה. מליחות האגם הגיעה לרמה הגבוהה ביותר זה 50 שנה. בפברואר השנה נמדדה מליחות של 298 מיליגרם לליטר (מג"ל) לעומת 278 לפני שנה ו-269 לפני שנתיים. רמת המליחות הזו צפויה לעלות.

המליחות הטבעית של הכנרת הייתה כ-350 מג"ל כלוריד, אך רמה זו הינה בעייתית להשקיה חקלאית, ועל כן הוקם המוביל המלוח, אשר היטה מי מעיינות מלוחים ומנע את כניסתם לכנרת ובכך הורדה משמעותית רמת המליחות באגם. בשנת 1967 הוקם המוביל המלוח ובשנת 1969 מליחות מי הכנרת הורדה מתחת ל-300 מג"ל. כיום, עם הטיית יותר מעיינות מלוחים, רמת מליחות הכנרת חוזרת ועולה ל- 300 מג"ל וצפויה להמשיך ולעלות עד לכ-320 מג"ל.

פרסום

ירידת המפלס מרחיקה את קו המים ממקומות המסתור וההטלה של דגי הכנרת, מותירה פחות אזורים המתאימים להטלה לדגים, משחררת נוטריאנטים מהקרקעית ומצטברים לבעיה אקולוגית ההולכת וגדלה. אמנון הגליל לדוגמא, שהוא הדג הטבעי ואחד החשובים ביותר במערכת האקולוגית של הכנרת, הראה התאוששות ועלייה הדרגתית במספרם מאז המשבר הגדול של 2008 אז ירד מפלס הכנרת לשפל של כל הזמנים )ושלל הדייג של האמנון היה בשיא שלילי( ועד לשנת 2015. משנת 2016 מתחילים לראות שוב ירידה גם בכמויות האמנונים.

בשל החשיבות האקולוגית של אמנון הגליל המסייע בשמירה על איכות מי הכנרת רשות המים מממנת איכלוס של כמיליון דגיגי אמנון הגליל כל שנה לכנרת. הדגיגונים, המגודלים בבריכות ייעודיות לטובת העניין, משוחררים לכנרת יחד עם סוגי דגים נוספים אשר נועדו לסייע בשמירה על איכות המים והאקולוגיה של האגם.

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים