דף הבית / חדשות מים ואיכות סביבה / מכרז תעלת הימים: אריסון, עזריאלי ותשובה מתמודדים

מכרז תעלת הימים: אריסון, עזריאלי ותשובה מתמודדים

אינדקס חברות וספקים

הפרויקט משותף לישראל ולירדן ושווי העבודות נאמד ביותר מ-800 מיליון דולר ■ במקביל, משרד רה"מ עובד על תוכנית מקבילה

התעניינות בינלאומית בפרויקט תעלת הימים של ישראל וירדן. ל"גלובס" נודע כי 17 קבוצות של חברות, ישראליות ובינלאומיות, ניגשו אתמול למכרז ההקמה והתפעול של הפרויקט. בין החברות הישראליות שניגשו שיכון ובינוי של שרי אריסון, תה"ל מקבוצת קרדן, IDE של יצחק תשובה וכיל ו-GES, חברה-בת של גרנית הכרמל של עזריאלי. למכרז ניגשו מספר לא מבוטל של חברות סיניות ממשלתיות וכך גם חברות אירופאיות. שווי העבודות נאמד ביותר מ-800 מיליון דולר.

פרסום

מדובר בפרויקט שנועד להציל את ים המלח, אשר מפלסו יורד בכל שנה, ולהסדיר את חלוקת המים בין ישראל לירדן. כבר בדצמבר 2013 נחתם במטה הבנק העולמי בוושינגטון מכתב הכוונות בין הצדדים. על פי ההסכם, הצינור הראשון אשר יונח יהיה באורך 200 ק"מ, הוא יזרים מים סוף לים המלח, והתוואי שלו יעבור כולו בשטח ירדן. העבודות על הנחת הצינור אמורות להימשך כ-3 שנים.

המים שיעברו בצינור יסופקו בחלקם באמצעות מתקן התפלה שיוקם בעקבה בירדן ושיוכל לספק 65-85 מיליון קוב של מים. עוד ישמש מתקן ההתפלה את ישראל אשר תקנה ממנו מים ותספק אותם לערבה ולאילת. בתמורה מתחייבת ישראל לספק לצפון ירדן מים מהכנרת. מתקן ההתפלה יופעל בשיטת BOT, כלומר החברה שתזכה במתקן תקים את המתקן, תפעיל אותו למשך 25 שנה ובתומן תעביר אותו לרשות המדינה. המכרז כולל גם הקמה של תחנת כוח הידרו-אלקטרית (מייצרות חשמל בכוח המים ה.כ) בהספק 10 מגה-וואט. זו צפויה לקום בצד הירדני.

בדצמבר האחרון פרסמו ישראל וירדן מכרז לביצוע ולתפעול הפרויקט, ו-94 חברות בינלאומיות רכשו את מסמכי המכרז. עד אתמול יכלו המתמודדות להגיש מועמדותן, וכיום נחשפת רשימת החברות שניגשו. ל"גלובס" נודע כי מתוך 17 הקבוצות שניגשו, ארבע הן ישראליות. חברת תה"ל ניגשה עם חברת אבנגואה הספרדית, שעלתה לכותרות בחודשים האחרונים בתור החברה שהיתה שותפה של שיכון ובינוי בפרויקט הסולארי באשלים, ושעקב בעיות כספיות הוחלפה בחברה אחרת. מקורבים לאבנגואה אומרים שהחברה עומדת חזרה על הרגליים והגיעה להסדרים עם הבנקים. GES ניגשה עם חברה-בת של פטרוצ'יינה הסינית, ושיכון ובינוי, למרבה ההפתעה, ניגשה עם חברת המים הממשלתית של ישראל, מקורות. חברה נוספת היא IDE שמוחזקת שווה בשווה על ידי כיל ודלק.

למכרז ניגשו גם לא מעט חברות סיניות, חלקן ממשלתיות. בין היתר ניתן למנות את תאגיד המים האצ'יסון ואת סינוהידרו הממשלתית שניגשו עם חברה איטלקית, את חברת הבנייה הממשלתית הסינית (והשלישית בגודלה בעולם) CSCEC, שניגשה עם חברות קוריאניות ועם חברה יפנית, ואת חברת החשמל הלאומית של שנחאי.

פרסום

מועמדים מעניינים נוספים הם חברת בוטק הלבנונית שניגשה עם ויאוליה הבינלאומית, וחברת אורסקום המצרית שניגשה עם החברה הספרדית קוברה. חברות נוספות הן מקנדה, אוסטריה, ספרד וצרפת. קבוצת מיצובישי היפנית ניגשה גם היא.

במשרד לשיתוף פעולה אזורי לא רצו להתייחס היום להצעות שהגישו הקבוצות, אך טענו כי יחד עם השותפים מממשלת ירדן הם בודקים את כולן על מנת לבדוק מי מהן עומדת בתנאים.

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים