דף הבית / מאמרים ומחקרים / כלורן – הכלרת מים בטוחה – הדרך הנכונה

כלורן – הכלרת מים בטוחה – הדרך הנכונה

אינדקס חברות וספקים

מאת :חברת דשנים

פרסום

השימוש בכלור גזי לחיטוי מי שתייה נפוץ בעולם כולו. בשנים האחרונות, עקב אירועי פליטת גז חמורים, גוברת הדרישה להחלפת הכלור הגזי בחומרים בעלי סיכון סביבתי נמוך.

כלור הוא חומר רעיל וקורוסיבי. הטיפול בו טעון מומחיות וזהירות. התעשייה יודעת לייצרו ולטפל בו. מומחיות כזו אינה מצויה תמיד בגופי השירותים ובשירות הציבורי ולכן יש סיכון של תקלות.  כתוצאה מכך גוברת הנטייה לחפש פתרונות אחרים. גם בארצות מתפתחות כמו הודו, נאסר השימוש בכלור גזי ברחבי העיר מומבאי ומערכת אספקת המים העירונית המספקת כ 2 מיליארד קוב לשנה, פועלת כבר מספר שנים ללא שינוע, אחסון, או יישום כלור גזי.

בישראל, החלה לאחרונה חברת מקורות במהלך ארוך טווח של יציאה משימוש בכלור גזי. יש להניח כי בתחילה יוחלפו יחידות טיהור הנמצאות בקרבת מגורים, ובשלב מאוחר יותר גם יחידות מרוחקות.

הסיכונים בשימוש בכלור גזי קשורים בעיקר בהובלתו, באחסונו ובשימוש בו:

  • הובלה – את הכלור הנוזלי או הגזי צריך להוביל למשתמש הסופי – חברת מים, מפעיל בריכה וכו. תאונות רכב או רכבת בהן מעורבים מיכלי כלור גזי מהוות סיכון מתמיד למשתמשים בכביש ולאוכלוסייה הגרה בקרבה לצירי התנועה.
  • אחסון – לעתים קרובות יש לאחסן את הכלור ליד המתקן בו הוא משמש. מיכלי כלור גזי של 100 ק"ג ואפילו 1000 ק"ג, נמצאים בקרבה מסוכנת למגורי אדם. באחת מערי השפלה, נמצא מיכל כלור גזי במרחק של מאות מטרים בודדים מבית ספר! כשל מבני או תפעול לא נכון של המיכל – עלולים לגרום לאסון סביבתי.
  • שימוש – השימוש בכלור גזי מצריך ציוד אמין, מפעיל מנוסה ותפעול מדויק. במערכות תשתית ישנות גדל הסיכון לכשל תפעולי ולפריצת כלור גזי לחלל הסובב. יש לזכור כי מערכות אלו פועלות בדרך כלל ללא הפסקה 24 / 7 ללא השגחה, וזמן התגובה לתקלה – לא ידוע.

 

מגזר המוצרים התעשייתיים מקבוצת כימיקלים לישראל בע"מ, עוסק שנים רבות בתחום חיטוי מים ומספק מגוון רחב של חומרים מחטאים לשימושים שונים. בשנים האחרונות פיתח המגזר את השימוש בכלור מוצק כתחליף לכלור גזי בחיטוי מי שתייה. לאחר הרצות הדגמה בישראל ובהודו, נערך מגזר המוצרים התעשייתיים לביצוע מכירות בעולם כולו. חברת דשנים וחומרים כימיים בע"מ מקבוצת כימיקלים לישראל, ממונה בישראל על שיווק המוצר למגזרים שונים.

 

כלורן הוא חומר מוצק (מלח הנתרן של חומצה דיכלורוציאנורית), מגורען המכיל כ- 56% כלור פעיל. הכלורן מסופק ללקוח עם מכשיר המסה ייחודי, בעזרתו מיוצרת באתר הלקוח תמיסת חיטוי בריכוז 10% כלורן, המוזרקת ישירות למים המטופלים.

מצטרפים לדף הפייסבוק של מים נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

יתרונות השימוש במכשיר נובעים מהמוצר ומשיטת ההכלרה.

 

יתרונות השימוש בכלורן:

  • בטיחות – המוצר בטוח ואינו מהווה סיכון סביבתי בכל שלבי הטיפול בו. ההובלה קלה ובטוחה, האחסון פשוט ואינו מצריך אמצעי מיגון מיוחדים, ואין חשש לפליטות מסוכנות.
  • חשיפה סביבתית – ייצור מקומי של תמיסת החיטוי בזמן השימוש בה מונע את הצורך באחסון תמיסות חיטוי בנפחים גדולים ומכאן, מניעת אבדן וסיכונים סביבתיים הקשורים באחסון שכזה.
  • יעילות בשימוש – ייצור בזמן השימוש מבטיח תמיסת חיטוי תקנית בריכוז הנדרש. השימוש בתמיסות חיטוי קנויות כרוך באיבוד כלור פעיל לסביבה וירידה בריכוז הכלור הפעיל בתמיסת החיטוי עד כדי 50% מערכו המקורי. (השנה נדגם בדרום הארץ מיכל של תמיסת חיטוי קנויה בריכוז מקורי של 11%, לאחר שהייה של מספר שבועות אצל הלקוח, נמצא שהריכוז בפועל היה 6% בלבד).
  • דיוק – השימוש בתמיסת חיטוי טרייה, ומערכת הבקרה המצורפת ליחידת ההמסה מאפשרים חיטוי במינון מדויק בהתאם לצרכי הלקוח.
  • נוחיות – מתקן המסה משוכלל, אוטומטי, עם ניסיון נרכש של שנים הנמצא בפעולה בחצר לקוחותינו, מבטיח שימוש תקין, רציף, וללא תקלות.

 

פרסום

בניסוי שנערך עבור חברת מקורות כחלק ממערך הבחינה הטכנולוגית של המוצר הושגו התוצאות הבאות:

עמידה מלאה, רציפה, ללא תקלות,  ביעדי החיטוי בטווח הנדרש של בין 0.4 ל 0.8 מ"ג כלור גזי לליטר. 

 

בשנה האחרונה הוכנס המוצר לשימוש במערכות השקיית מי קולחין בטפטוף. בשימוש זה כמות הכלור המוסף למים המטופלים מגיע לכדי 10 מ"ג לליטר למי קולחין, ומכאן שכמויות תמיסת החיטוי הנדרשות הן עצומות. מעבר ליתרונות שכבר צוינו, יישום הכלורן באופן שימוש זה מאפשר שמירה על ערכי PH ניטראלי, ללא חשש לשקיעת אבנית הנובעת משימוש בתמיסות חיטוי קימות.

 

לסיכום, לפנינו מוצר חדש, בטוח ובעל השפעה סביבתית פחותה, המאפשר חיטוי מים רציף מדויק ואמין בשימושים השונים – מי שתייה ומי השקייה.

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים