דף הבית / מים ובריאות / ייבשת אותי: לחץ נפשי כגורם להתייבשות

ייבשת אותי: לחץ נפשי כגורם להתייבשות

אינדקס חברות וספקים

לחץ מביא עמו תסמינים ידועים, כדוגמת כאבי ראש, קושי להתרכז, פצעונים, ועוד. אך מסתמן כי מעבר לתופעות המוכרות, לחץ ממושך עלול להביא גם להתייבשות.
התייבשות כתוצאה מלחץ קשורה בפעילות בלוטות יותרת הכליה. מדובר בבלוטות קטנות (הנמצאות בחלק העליון של שתי הכליות) המייצרות הורמונים אשר מווסתים את המערכת החיסונית, את חילוף החומרים בגוף ופונקציות חשובות אחרות. אחד ההורמונים שהבלוטות מייצרות הנו קורטיזול (Cortisol), אשר מספק את האנרגיה לגוף במטרה להתמודד עם מצבי לחץ או פחד, כחלק מהאינסטינקט ההישרדותי – "הילחם או ברח" (Fight or Flight).
אך מה קורה כאשר המתח והמצוקה כתוצאה מהלחץ אינם מרפים?
לפי Robert Kominiarek, רופא משפחה מוסמך באוהיו, לחץ ממושך יכול לגרום לעייפות בבלוטות יותרת הכליה (Adrenal Fatigue), אשר לא יתפקדו ביעילות. בתוך כך, הבלוטות מייצרות פחות הורמונים בהשוואה למצב נורמלי, כולל ירידה ברמת ההורמוןאלדוסטרון (Aldosterone), אשר מווסת את רמות הנוזלים והאלקטרוליטים (יונים חופשיים, כדוגמת נתרן, אשלגן, סידן מגנזיום ועוד) בגוף. רמות נמוכות של אלדוסטרון בגוף, מביאות לירידה ברמות האלקטרוליטים, וכתוצאה מכך מגיעים להתייבשות.
בנוסף, התייבשות עשויה להגדיל את רמות הקורטיזול בגוף. בדרך כלל, רמה מוגברת של קורטיזול אינה מהווה בעיה, אך זו עלולה להיווצר כאשר הגוף אינו מגיב פיזית למנגנון "הילחם או ברח". במילים אחרות, אם רמות הקורטיזול עולות, והגוף אינו מגיב ואינו מרפה מהלחץ, הדבר עלול לגרום למספר בעיות, שיכולות אף לכלול דיכאון ומחלות נפשיות. הגוף עלול להיקלע למעין "מעגל קסמים" של לחץ וצמא.
לאור זאת, כאשר מרגישים מאוימים, או תחת לחץ, מומלץ לנשום עמוק ולשתות מים. הגדלת כמות הנוזלים בגוף עשויה להקל על הלחץ המידי. עם זאת, במידה והלחץ מהווה מרכיב מרכזי בשגרת היום-יום שלכם, מומלץ  לנסות לשלב פעילויות שונות להקלה על הלחץ, או אף לשקול קבלת סיוע מקצועי.

פרסום
Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים