דף הבית / מאמרים ומחקרים / הפטנט הישראלי לסילוק מתכת ממי השקיה

הפטנט הישראלי לסילוק מתכת ממי השקיה

אינדקס חברות וספקים

מהנדסי מקורות מצאו פתרון יצירתי לסינון מתכת מסוג "מנגן", המונע את חדירתה למערכת מי ההשקיה החקלאית בצפון הנגב

הכתבה בשיתוף מקורות

פרסום

בחודש שעבר הכריז נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על מצב חירום במישיגן בשל זיהום מים חמור אשר גרם לתחלואתם של 87 תושבי האזור ולמותם של עשרה מהם. בבדיקות שנעשו באזור, נמצאה רמה גבוהה של עופרת במים וכן בגופם של תושבים בעיר פלינט שבמישיגן. צריכת מים מזוהמים במתכות במשך חודשים ארוכים גרמה לתושבים למחלות שונות, ביניהן מחלת הלגיונרים, המועברת ע"י מים ומתבטאת בדלקת ריאות חריפה. הסוכנות להגנת הסביבה האמריקנית סימנה את המים בעיר כפסולת רעילה ונשיא ארה"ב הקציב חמישה מיליון דולר לסיוע בטיפול במשבר שסיכן את בריאות הציבור.

מתכות במי השתייה הן בגדר סכנת חיים של ממש. אך גם במי השקיה הן גורמות לנזקים משמעותיים לחקלאות. בשנת 2001, בבדיקות מעקב שגרתיות שביצעה חברת מקורות, התגלתה מתכת מסוג מנגן במי "מפעל הקו השלישי לנגב" של החברה, המיועדים להשקיה חקלאית בצפון הנגב. המתכת גרמה לסתימות במסננים של מערכות ההשקיה החקלאית באזור.

החברה ביצעה סקר לבדיקת הסיבות להופעת הריכוזים הגבוהים של מנגן במים ולמדה ממנו כי המקור העיקרי לחדירת מנגן נובע מהמסתו מסלע הקרקע באקוויפר (מאגר מים תת-קרקעי) שאליו הוחדרו מי הקולחין, בעיקר באזורים שבהם נוצרים תנאים אנ-אירוביים (חוסר בחמצן מומס) בקרקע.

עוד התגלה כי חיידקי המנגן מחמצנים את המנגן המומס, כך שהוא מתנתק מדופן הצינור, ונע עם זרם המים והם ככל הנראה גרמו לתופעה זו שעלולה לצור סתימות, או קשיים במערכות הסינון.

מהנדסי יחידת השפד"ן במרחב המרכז במקורות, רועי אלקיים ותומר קרייצר, מצאו פתרון לבעיית המנגן. השניים הגו פתרון מקורי, שהוגשה בגינו בקשת רישום פטנט, העושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת פרי פיתוח החברה, למניעת סתימות במערכות השקיה ע"י טיפול במנגן המומס.

אבי אהרוני, מנהל המחלקה להשבת קולחים ב'מקורות' מסביר כי "המים בעלי ריכוז המנגן המומס הגבוה, המופקים מבארות החברה, מוזרמים לקו האספקה הראשי ("70") להשקיה החקלאית בצפון הנגב. בתוך הקו הראשי התנאים חוזרים להיות שוב מחומצנים (בשל נוכחות חמצן מומס), המנגן המומס מתחמצן אף הוא ועלול להפוך למנגן 'חלקיקי', שחודר למערכות ההשקיה במורד. הפיתוח שלנו מאפשר טיפול קדם לחמצון המנגן והרחקתו, לפני הזרמת המים לקו האספקה. זהו פתרון יעיל ומוצלח לבעיה שבה אנו נתקלים כעת – של חדירת מנגן למערכות ההשקיה ומקורות, כאמור, נמצאת בשלבים מתקדמים לרישום פטנט לסילוק מנגן".

פרסום

מתקן הדגמה לטיפול במנגן / צילום: מקורות

– האם המנגן במי ההשקיה מסוכן לגידולים החקלאיים?

"ברמות המסופקות להשקיה חקלאית, המנגן לא מזיק לגידול החקלאי עצמו וכמותו מותרת על פי התקנות. הערך הממוצע החודשי המותר על פי התקנות הוא 200 מקג"ל (מיקרו גרם לליטר – ד.ד.) והערך המרבי המותר הוא 500 מקג"ל ואצלנו במים המסופקים במפעל הקו השלישי, רמת המנגן הממוצעת היא מתחת ל-200 מקג"ל. הבעיה היא פוטנציאל הסתימות שמייצר המנגן ולכן הפיתוח החדש נועד, כאמור, לעצור אותו מלחדור למי ההשקיה.

"בנוסף, אנו במקורות עורכים מחקרים קבועים לשם צמצום פוטנציאל היווצרות המנגן בשכבות הקרקע של האקוויפר. אנו מנטרים את האקוויפר באופן תמידי על מנת לוודא שהקולחים שהחדרנו אליו, לא יחדרו לאקוויפר מי השתייה. מתלווה לכך גם תוכנית לבדיקות איכות המים בקידוחי מי השתייה ובבארות מי הקו השלישי על ידי וועדת היגוי בין משרדית, המפקחת באופן שוטף על נתוני האיכות והתפעול של מפעל הקו השלישי", מסכם אהרוני.

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים