דף הבית / חדשות מים ואיכות סביבה / איפה המים יותר מזוהמים בארה"ב או ברזיל ?

איפה המים יותר מזוהמים בארה"ב או ברזיל ?

אינדקס חברות וספקים

במסגרת שבוע FAPESP (קרן המחקר של סאו פאולו), שנערך בין ה-18-22 לספטמבר בנברסקה וטקסס שבארה"ב, הציגו פרופסור Cassiana Montagner, ראש המעבדה למכון כימיה סביבתית ב-University of Campinas (UNICAMP) שבסאו פאולו, ופרופסור David Klein, חוקר לכימיה סביבתית ואנליטית באוניברסיטת Texas Tech, ממצאים מהמחקר.

פרסום

קרן המחקר של סאו פאולו  ואוניברסיטת Texas Tech מקיימות הסכם שיתוף פעולה מאז 2014, וכבר פרסמו שלושה קולות קוראים משותפים להצעות למחקרים, אשר באמצעותם נבחרו 12 מחקרים המקבלים מימון מהמוסדות, וכך גם המחקר הנדון כאן.

לצורך המחקר נאספו דגימות של מים ממגוון רחב של מקורות כדוגמת: מי תהום, מים עיליים, מי שפכים, מים מושבים, מי ביוב ומי ברז.

לדברי החוקרים, נמצאה נוכחות של מזהמים במי הברז, אם כי ברמות נמוכות בהרבה מאשר במי התהום או מקורות חלופיים אחרים לאספקת מים.

לעומת ארצות הברית, תנאי התברואה בברזיל הינם בעייתיים. המערכות לטיפול בשפכים, בערים ברחבי ברזיל, אינן יעילות בהסרת המזהמים הנוצרים, כדוגמת bisphenol המשמש לייצור פלסטיק. ממצאי המחקר מצביעים על כך שאם חלק מטיפולי המים הנעשים בברזיל יבוצעו בצורה ראויה, ניתן יהיה להפחית חלק מהמזהמים. יחד עם זאת, יש צורך בביצוע טיפולים משלימים  על מנת להשיג מים נקיים שניתן לצרוך בבטחה.

מאות סוגים שונים של מזהמים עלולים להימצא במים הנצרכים על ידי האוכלוסייה. החוקרים התמקדו ברשימה של תרכובות מזהמות, בהן יש להם אינטרס משותף.

נוכחות של תרכובות אלו מהווה אינדיקציה לרמת הזיהום במערכת המים שנגרם על ידי מערכת הביוב. כמו כן, נוכחות התרכובות יכולה להצביע על כך שמערכות הסינון של המים אינן יעילות בטיפול במזהמים.

החוקרים הצליחו לאמת באמצעות דגימות המים את הימצאותם של תרכובות תעשייתיות, חומרי הדברה, מוצרי היגיינה אישית, תרופות, קפאין, וסמים לא חוקיים בנוסף לדברים אחרים.  התרכובות מבודדות, מזוהות ומכומתות באמצעות שילוב בין כרומטוגרפיית נוזלים (liquid chromatography) וספקטרומטריית מסה (mass spectrometry).

לפי החוקרים, ניכרת עלייה בנוכחות הורמונים כמזהמים. חלק מהתרכובות המזהמות, המכילות הורמונים, מוכרות כ"משבשים אנדוקריניים" (endocrine disrupters), היות והן עלולות לפגוע במערכת האנדוקרינית, המורכבת מבלוטות שאחראיות לייצור הורמונים בעצמן. שיבוש מערכת האנדוקרינית של בני אדם ובעלי חיים אחרים, על ידי ההורמונים המזהמים, עלול לגרום למחלות ולפגוע במערכת הרבייה.

פרסום

במאמר נטען כי צפיפות האוכלוסייה אינה הגורם היחיד המשפיע על חדירת המזהמים, וכי הצמיגות הביו פיזית – ההתנגדות של תא שטח לזרימה מולקולרית המושפעת מהסביבה – מהווה כלי שימושי לקביעת הפוטנציאל הכימי לנפש של תרכובות כימיות אנתרופוגניות, וכך מסייעת להערכת סיכונים סביבתיים.

 

http://www.waterworld.com/articles/2017/09/study-examines-drinking-water-contaminants-in-brazil-and-u-s.html

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים