דף הבית / חיסכון במים / איך יודעים מתי כדאי להשקות.

איך יודעים מתי כדאי להשקות.

אינדקס חברות וספקים

אילו צמחים שורדים טוב יותר בתנאיי החום ומדוע יש להימנע מכיסוח יתר של הדשא. הנה כמה טיפים שיעזרו לצמחים לשרוד את העונה החמה/

פרסום

בשיתוף אתר "המקצוענים "

 

הקיץ הישראלי הוא אתגר של ממש עבור גינות ומרפסות. אחת הבעיות העיקריות בגינות היא השקיה בחסר או השקיית יתר. לפעמים בגלל החום הכבד אנו נוטים להשקות את הצמחים יותר מדי, בשעות לא מתאימות ובכמות לא מדויקת. הדבר עלול לגרום למחלות ולמזיקים להתפתח עליהם ואפילו להביא לריקבון של הצמחים.

בדקו את תקינות מערכת ההשקיה

גם אם טרחתם, השקעתם והתקנת מערכת השקיה בגינה – זה הזמן לבדוק את תקינותה. אבי מעוז מנוף מור גינון – עיצוב גינות מאתר 'המקצוענים', מסביר: "לצינורות גומי יש נטייה להתבלות בשמש הקופחת, מתזים וטפטפות יכולים להיסתם, ואם הזזתם צמח מסוים במרפסת יש להתאים את מיקום הטפטפות ביחס אליו. זה ימנע מצב של השקיית באזור שאין צורך להשקות בגינה. שימו לב שאינכם מרטיבים לשווא שבילים, דקים וחיפויי קרקע. לבדוק שמשאבת הדישון תקינה, ושסתום האל-חוזר תקין. כדאי לבדוק גם שיש מספיק בטריות במחשב של מערכת ההשקיה".

אם אין לכם מערכת השקיה, שווה לשקול להתקין אחת כזו. היתרון של מערכת השקיה הוא בכך שהצמחים מקבלים בדיוק את כמות המים הנדרשת להם. מעוז: "חבל להשקיע בגינה ולרכוש כמות גדולה של צמחים אבל בשל השקיה לא נכונה להמית אותם. הבעיה העיקרית היא היעדר השקיה או השקיית יתר. לא כולם יודעים להקפיד על מינון מדויק בעצמם, ועל שעות השקיה מתאימות. לכן, אם אינכם מתכוונים לעמוד בארבע לפנות בוקר ולהשקות את הגינה – דאגו שמערכת השקיה ממוחשבת תעשה זאת במקומכם"

איך יודעים באילו שעות להשקות

אל תתפשרו על שעות ההשקיה. מעוז: "השקיה בשעות הערב תגרום למזיקים לפגוע בצמחיה, שכן אנו גורמים למצב של לחות גבוהה למשך שעות ארוכות על עלי הצמחים, וזה מעלה את הסיכון להתפתחות של מחלות עלים ומזיקים עליהם. בנוסף, בגלל שבשעות היום יותר חם, היכולת של הצמח להתמודד עם החום פוחתת. השעה הטובה ביותר להשקיה היא לפנות בוקר, כך הצמח יכול לאגור מים לשעות החמות".

מעוז מוסיף: "ניתן להפעיל בנוסף באמצע היום את מערכת ההשקיה למשך זמן קצר יותר (לעתים כמה דקות יספיקו). כך, העלים יתייבשו מהר יחסית והמזיקים יתקשו להתבסס עליהם. בנוסף, ניתן לרסס חומר ריסוס בשם מלתיון את הצמחייה, בשעות הבוקר המוקדמות כדי להגן מפני מזיקים. כדי למנוע צמיחה של עשבים ניתן לרסס באזור שבו אין צמחיה חומר בשם 'טייפון' ולהקפיד לא לעשות זאת בשעה שיש רוחות".

מה עם הדשא? מעוז: "גם הדשא יכול לסבול מהשקית יתר. לכן, אין צורך להשקות אותו יותר מדי. המצב האידיאילי הוא השקיה באמצעות ממטרות, בתדירות של 2-4 פעמים בשבוע בהתאם לסוג הדשא, סוג הקרקע והאקלים באזור, בשעות הבוקר המוקדמות למשך כ-20 דקות. אם משקים בכל יום למשך מספר דקות זה גורם לדשא להימנע מפיתוח שורשים לעומק המרבי שלו, ולהסתפק בשורשים בעומק של 5 ס"מ בלבד, ולכן הוא נוטה גם להתייבש יותר מהר בהיעדר שורשים עמוקים מספיק".

מעוז מוסיף: "כדי למנוע את מחלת הקיץ שאוכלת את הדשא (פרודניה) כדאי להשתמש בחומר שנקרא ספסן, שתפקידו למנוע פרודניה במדשאות. אם יש במדשאה נמלים, כדאי בנוסף להשתמש בדיקטול שתפקידו לקטול את הנמלים מבלי לפגוע בדשא. בנוסף, כדאי להשתמש בדישון שנקרא 'בונה-מדשאה' שהוא דשן בשחרור איטי. גם במקרה זה חשוב להימנע מדישון יתר שיצהיב את עלי הדשא, ולהקפיד על הכמויות בהתאם להוראות שעל האריזה".

מצטרפים לדף הפייסבוק של מים נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

פרסום

אילו צמחים ישרדו טוב יותר בקיץ

במקרה שאתם מעוניינים בצמחים חזקים ועמידים שלא צורכים הרבה מים ואשר יוכלו לשרוד את החום, ממליץ מעוז: "לשתול פיטוניה ריחנית, חלבלוב קוצני, לגרסטרמיה, אגפנטוס, פנטסים ובאזור המוצל, את בשמת הגינה, הצמחים העונתיים שהם הלהיט של הקיץ הם ביגוניה, ביטוניה וינקות". לדבריו," כדאי לשתול אותם בקבוצות של כ-10 שתילים מכל צבע, ובמרחק של 10-15 ס"מ משתיל לשתיל. גם פלפלת הגינה, אמריליס, ודליה מנוצה יגרמו לגינה להיראות פורחת בעונת הקיץ. אם אתם מעוניינים בצמחי תבלין, אז הצמחים המתאימים במיוחד לקיץ הם לואיזה, נענע ולמון גראס".

הצמחים שיאתגרו אתכם הכי פחות הם קקטוסים. מעוז: "זהו צמח שאינו מצריך השקיה מרובה, אלא מספיק כמות מועטה אחת לשבוע. הוא אוהב שמש ויש סוגים של קקטוסים עם פריחה משגעת. מי שלא רוצה להתעסק יותר מדי עם טיפול בצמחים, קקטוס יכול להיות פתרון עבורו".

 

 

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים