דף הבית / חדשות מים ואיכות סביבה / אגודות המים של החקלאים: "המדינה מבקשת להפוך אותנו לשואבי המים של מקורות"

אגודות המים של החקלאים: "המדינה מבקשת להפוך אותנו לשואבי המים של מקורות"

אינדקס חברות וספקים

בחודשים האחרונים פועלים משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, משרד האוצר ורשות המים להעברת תיקון 27 לחוק המים. תיקון החוק עבר בקריאה ראשונה בכנסת וכעת ממתין לדיון בוועדה משותפת של וועדות הפנים והכלכלה, לפני העברתו לאישור בקריאה שניה ושלישית.

פרסום

בפורום אגודות וספקי המים ובהתאחדות חקלאי ישראל מגדירים את התיקון לחוק כאיום חסר תקדים על החקלאים בכל הארץ ופועלים בשבועות האחרונים בערוצים שונים בכדי לצמצם ולמנוע את אישורו במתכונת שהובאה לפני חברי הכנסת.

אגודות המים והמפיקים הפרטיים שואבים ומובילים את המים לחקלאות ברישיון שקיבלו מהמדינה ועושים זאת אך ורק בהתאם למכסות המים הניתנות להם. השאיבה מתבצעת תחת פיקוח קפדני של רשות המים וכל חריגה מהמכסה נושאת קנסות כבדים.

יתרה מכך, המדינה עצמה היא שהחליטה שאין באפשרותה, או ברצונה, להשקיע ולהניח תשתיות שאיבה והולכה לישובים מרוחקים, בעיקר בצפון הארץ ובמרכזה והעבירה את הסמכויות בתחום זה לידי המפיקים הפרטיים והחקלאים. כך ניתנו רישיונות ההפקה להפקת מים שפירים, המתחדשים כל הזמן וכך, לפני עשרות שנים, הוקמו, הונחו ותוחזקו התשתיות של אגודות המים, כאשר המימון, המוערך במאות מיליוני שקלים, מגיע כולו מכיסם הפרטי של החקלאים, ללא סיוע והשתתפות של המדינה.

כעת מנסים במשרד האוצר וברשות המים, בתמיכה וסיוע של חברת מקורות, לחמוס לידיהם את המערך היעיל הזה של אספת המים, בצעד שהוא לא פחות מהלאמה של רכוש פרטי בו הושקעו מאות מיליוני שקלים מכיסם של החקלאים.

אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "המאבק על קיומן העצמאי של אגודות המים בהתיישבות העובדת הוא מאבק על הליבה של הקיום החקלאי. אם האוצר בסיוע הכנסת יצליח להלאימן ירחף סימן שאלה גדול על עתידה של החקלאות כולה. המחיר הכלכלי יהיה משמעותי והנזק לטווח הארוך עלול להיות קטלני. האם אנו רוצים להיות כצפון קוריאה?!?"

ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים ויו"ר פורום אגודות וספקי המים הפרטיים: "משמעות תיקון החוק מבחינת החקלאות הינה בלתי נסבלת ומשנה סדרי בראשית. התיקון המוצע עתיד לייקר את המים החקלאיים בעשרות אחוזים, לפגוע אנושות במערכות ההפקה והאספקה העצמאיות ואף להלאימן וכן לתת חיזוק אדיר למונופול חברת מקורות, דבר שיפחית את התחרות במשק המים ויביא בטווח הארוך לייקור מחירי המים לכלל החקלאים והצרכנים בכל הארץ.

נראה שהמדינה יודעת להכניס מתחרים לשוק כאשר מדובר בחשמל, בתחבורה הציבורית או בנמלים, אך בתחום המים, לא רק שהיא נמנעת מלעשות זאת, אלא שהיא הלכה למעשה הורגת את המתחרים היעילים יותר – אגודות וספקי המים הפרטיים.

פרסום

במידה והצעת התיקון לחוק תאושר במתכונתה הנוכחית, המפיקים והספקים העצמאיים יהפכו להיות 'חוטבי העצים ושואבי המים' של חברת מקורות, זאת כאשר בפועל, אין דבר נכון יותר מלאפשר לחקלאים להפיק מים באופן עצמאי, כי הם עושים זאת ביעילות רבה יותר ובמחיר נמוך יותר ממקורות.

אנו מאמינים שאין סתירה בין הוזלת המים לצרכן פרטי לבין שמירה על מחירי מים הוגנים לחקלאות, אולם בתמונת המצב שנוצרה, כאשר משרד האוצר דוחה את כל הפתרונות המוצעים להסדרה ארוכת טווח של נושא המים לחקלאות, איננו רואים מנוס מהחלטה לצאת למאבק כולל שיבטיח מצד אחד הוזלת מים לצרכן הפרטי ומצד שני קביעת מחיר מים הוגן לחקלאים בכל הארץ, המאפשר את המשך קיומה של חקלאות ישראלית בארץ ישראל"

בסדרת דיונים שקיימו באחרונה נציגי אגודות המים עם הנהגת התאחדות חקלאי ישראל הוחלט כי שני הגופים ישתפו פעולה ויובילו מאבק ציבורי רחב היקף שיחל כבר בשבועות הקרובים, על מנת לעצור את הפגיעה החמורה בחקלאים ובחקלאות הישראלית. בין היתר מתוכננות הפגנות, השבתות שירותים, חסימת צמתים וצעדי מחאה נוספים של החקלאים, בכל הארץ.

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים