דף הבית / חדשות מים ואיכות סביבה / אגודות המים נערכות למכירת מפעליהן למדינה

אגודות המים נערכות למכירת מפעליהן למדינה

אינדקס חברות וספקים

תג המחיר הסופי ייקבע על ידי יו"ר איגוד השמאים, שנשכר להערכת שווי מפעלי המים ■ האגודות מנסות להילחם בקביעת תעריף מים אחיד בעזרת רשות ההגבלים

פרסום

חברי אגודות המים נערכים לתבוע מהממשלה 5 מיליארד שקל לפחות, ופועלים לבטל את תיקון 27 לחוק המים בעזרת רשות ההגבלים העסקיים – כך אמר אתמול דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים ושותף באחת מאגודות המים בגליל.

לדברי אמיתי, תיקון 27 לחוק המים קובע תעריף מים אחיד לחקלאות ומחייב את הממשלה לרכוש את מפעלי המים (מתקני קידוח, למשל) — אם אגודות המים יחליטו למכרן ולא יימצא קונה אחר. באגודות מכינים כעת הערכת שווי לכל מפעלי המים ולכ–1,000 בארות ברחבי ישראל ולדברי אמיתי, זאת תהיה 5–10 מיליארד שקל. לצורך העניין, נשכרו שירותיו של יו"ר איגוד השמאים, עו"ד דורון חבקין, שבימים הקרובים עתיד להגיש שומה על שווי הנכסים.

אגודות המים, שמספקות מים לחקלאים שחברים בהן, שואבות זה עשרות שנים מי נחלים ומעיינות ומזרימות אותם לחקלאים שמימנו את הקמת מערכות השאיבה וההולכה. המים נמכרים לחקלאי במחיר נמוך במיוחד של כחצי שקל לקוב מים. לטענת אמיתי, בכל מפעל מים גדול השקיעו החקלאים מאות מליוני שקלים מאז קום המדינה.

הצעת החוק של משרד האוצר, שאושרה בתחילת החודש לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים של הכנסת, קבעה שמחירי המים השפירים לחקלאות יופחתו מה-1 לינואר 2017 מ–2.5 שקלים באזורים שונים, ובהם בנגב, ל–1.98 שקלים באופן מידי; ב–2018 מחיר המים יירד ל–1.84 שקלים; ובאזורים שאין צריכה של מים מסוגים אחרים המחיר יירד ל–1.54 שקלים.

מימון המהלך יגיע מייקור הדרגתי של מחיר המים לחקלאי אגודות המים ששילמו עד כה פחות מהמחיר החדש (1.98 שקלים). מחירי המים עבורם יעלו בהדרגה במהלך חמש שנים, עד שייווצר שוויון במחירים לכולם. המימון יגיע גם מהיטלים של כ–350 מליון שקל שמשרד האוצר יעביר ממפיקות המים עבור משקי בית וחקלאים – ואם יידרש, יגדיל את הסכום. לפי תיקון החוק, אגודות המים שלא קיבלו עד היום את אספקת מים ממקורות, יעבירו את מימיהן למקורות וזו תחלק אותם לכלל החקלאים, ובהם חקלאי האגודות.

פרסום

בעקבות אישור החקיקה, שיגר השבוע אמיתי מכתב לרשות שבו ביקש את התערבותה. לדבריו, "לאור התנאים החדשים והבלתי־סבירים, אנחנו מתכוונים להעמיד את המפעלים שלנו למכירה. נדרוש מהמדינה שתשלם כל שקל מהעלויות שהיו לנו, כולל השקעות בכ–1,000 בארות".

לכתבת המקור 

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים