דף הבית / מאמרים ומחקרים / שואב האבק הגדול בעולם: הוא מציל את האוקיינוס מפלסטיק, וקוראים לו וילסון
הצינור "ווילסון" לפני היציאה לאוקיאנוס השקט- אי פי

שואב האבק הגדול בעולם: הוא מציל את האוקיינוס מפלסטיק, וקוראים לו וילסון

אינדקס חברות וספקים

בימים אלו מתחיל צינור באורך 600 מטר באיסוף פסולת ממצבור הפלסטיק שצף באוקינוס השקט, בין סן פרנסיסקו להוואי ■ במימי האוקינוסים צפים כ-150 מיליון טונות של פסולת

פרסום

צינור באורך של כ-600 מטרים שמכונה "וילסון" עומד להתחיל במשימתו לאיסוף כל הפלסטיק הצף במרכז האוקינוס השקט. הארגון לניקוי האוקינוס (The Ocean Cleanup Foundation) השיק בחודש שעבר את השיט הראשון שיצא מסן פרנסיסקו לכיוון שטח הפסולת הענקי במרכז האוקינוס השקט, בין סן פרנסיסקו להוואי. השטח שבו צפה פסולת גדול פי שניים ממדינת טקסס. זהו אחד מחמישה שטחי פסולת גדולים הקיימים באוקינוסים בעולם. הצינור אמור הגיע ליעדו השבוע, ויחל בניקוי השטח בזמן הקרוב, אמר דובר החברה.

הצינור פורש רשת לעומק של שלושה מטרים על מנת לתפוס חלקי פלסטיק שלא צפים על פני השטח. ספינה תגיע לצינור כל כמה חודשים, כדי לאסוף את האשפה שהצטברה ברשת. המטרה היא למחזר את חלקי הפלסטיק לייצור מוצרים חדשים.

במימי האוקינוסים יש כ-150 מיליון טונות של פסולת – והכמות צפויה לגדול פי שלושה בעשור הקרוב. לפסולת זו יש השפעה מהותית על שינויי אקלים, על חייהם של בעלי חיים ימיים, ועל תעשיות כמו דיג ותיירות.

"הפלסטיק יהיה שם גם בעוד שנה וגם בעוד 10 שנים, וקרוב לוודאי שהוא יהיה שם גם בעוד 100 שנים. הסיכוי היחיד לצמצום כמות הפסולת, הוא אם נצא לשם וננקה את המקום", אמר בויאן סלאט, מנכ"ל ומייסד הארגון לניקוי האוקינוס.

הצינור ווילסון מכיל מערכת ג'י.פי.אס, ששולחת את מיקומו למטה החברה בהולנד, וכן מודיעה על מיקומו לספינות אחרות. הוא נשלט מרחוק, וישנן שתי מצלמות הממוקמות באמצע הצינור. הארגון חקר ובדק את הצינור בחמש השנים האחרונות. ב-2013 גייס הארגון שני מיליון דולר בגיוס המונים, ומאז הצליח לגייס כבר יותר מ-30 מיליון דולר. החברה מקווה כי הצינור יאסוף 50 טונות של אשפה עד אפריל 2019, וינקה כ-90% מכלל הפסולת באוקינוסים עד 2040.

ואולם, חלק מהמומחים בתחום תוהים עד כמה מערכת שכזו יכולה להשפיע על האוקינוס העצום. בנוסף, המבקרים טוענים כי המערכת לא יכולה לאסוף חתיכות קטנות של פלסטיק, וכי בעלי חיים ימיים עשויים להילכד ברשת. בנוסף, עלתה טענה כי במקרה שהמערכת תתקלקל, בעקבות סערה או תקלה טכנית כלשהי, היא עשויה לגרום להצטברות נוספת של פסולת באוקינוס.

פרסום

איבן שוורץ, מנהל התוכנית לפסולת ימית ברשות החופים של קליפורניה, אמר כי כמות הפסולת שמערכת כזו יכולה לאסוף היא מזערית – ואינה יכולה לחולל שינוי מהותי. לדעתו, יש להתמקד בהפחתת הפסולת המיוצרת על האדמה. הוא ציין כי צוותי המתנדבים לניקוי החופים בקליפורניה אספו פי שבעה עד עשרה מהכמות הפסולת שמתכנן הארגון לאסוף עד אפריל 2019.

שוורץ אמר כי ניקוי האוקינוסים הוא נושא חשוב, אך לדעתו הפרויקט עשוי למשוך את תשומת הלב מפרויקטים אחרים לצמצום הפסולת. "זה גורם לאנשים לחשוב שאין להם מה לדאוג לגבי מיחזור אשפה, כי הדבר הזה נמצא באוקינוס".

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים