דף הבית / מים ובריאות / מכות חום והתייבשות: זהירות, מניעה וטיפול

מכות חום והתייבשות: זהירות, מניעה וטיפול

אינדקס חברות וספקים

בכל שנה בקיץ נפגעים לא מעט מטיילים, חיילים ותושבים מהתייבשות בגין שתייה בלתי מספקת ואיבוד נוזלים. יתר על כן, בעת מאמץ רב בעומס חום עלול הגוף לסבול מפגיעה כללית קשה עד סכנת חיים. במרכז הרפואי זיו מזהירים אתכם מפני מכת חום והתייבשות ומנחים אתכם למתן טיפול ראשוני לנפגעים.

פרסום

מנהל מחלקת הרפואה הדחופה בבית החולים זיו, ד"ר יוסף נביה מטפל באורח קבע בחיילים, מטיילים ותושבים מאזור הגולן והגלילי. ד"ר נביה מביא עבור המטיילים מספר עצות למניעת מכת חום והתייבשות:

 

  • יש לדאוג להצטיידות נאותה לטיול, כלומר ללבוש ביגוד קצר המגן על העור ולחבוש כובע רחב שמגן על הראש.
  • יש להביא כמות מספיקה של מים לפי אורכו של הטיול ומספר המשתתפים בו. זכרו שבקיץ בישראל צריך לשתות כליטר עד ליטר וחצי כל שעה.
  • יש להתעדכן בתחזית מזג האוויר, בעיקר בשעות ובאזורים שבהם צופי החזאים עומס חום כבד ובינוני. בהתאם לכך, יש לתכנן את ההליכה או רכיבת האופניים לשעות הבוקר או הצהריים המאוחרות, כלומר לא בשיא החום. חשוב לזכור שגם פעילות קצרה אך מאומצת בשעות החמות ביותר עלולה לגרום למכת חום אפילו ללא התייבשות, כלומר שתייה מרובה לא תמנע מכת חום.
  • לאורך מסלול הטיול יש לקבוע הפסקות בכל כ- 30 דקות לצורך שתייה ולהקפיד שכולם שותים כוס או שתיים של מים במהלך ההפסקה, כולל מי שאומר שאיננו צמא. את ההפסקות רצוי מאוד לעשות במקום קריר, מוצל וחשוף לרוח המאדה זעה. כאמור, יש לשתות מים ולא משקאות מוגזים או אלכוהול.

 

סימנים של מכת חום והתייבשות ומתן טיפול

ד"ר נביה מסביר שהסימנים המעידים על מכת חום או התייבשות הינם סומק ואדמומיות בפנים, דופק חלש ומהיר, יובש בפה וצימאון, נשימה מהירה, אי מתן שתן, עור חם ויבש, חולשה, אפאטיות, בחילות והקאות, ועייפות עד ערפול חושים. לדבריו, במידה שמבחינים בסימנים הללו יש לבצע את הפעולות הבאות:

 

  • להשכיב את האדם במקום מוצל וקריר, עדיף במקום חשוף לרוח, ולהפשיט אותו מבגדים לוחצים ועודפים.
  • להרטיב את הפנים ואת הגוף שלו במים כדי לקררו.
  • אם האדם מתקשר ובהכרה יש להכריח אותו לשתות מים אפילו אם הוא אינו מעוניין. עזרו לו לשתות בקצב איטי ובלגימות קטנות.
  • לעקוב אחרי הסימנים החיוניים שלו ולהשגיח על הדופק והנשימה.
  • אם הוא נמצא בחוסר הכרה או מקיא יש לדאוג שדרכי הנשימה פנויות כדי למנוע דום נשימה.

 

אין לקחת סיכונים שכן מכת חום בהחלט עלולה להביא למוות. לפעמים הסימנים אינם נראים בבירור על גופו של הנפגע אך מערכותיו עלולות לקרוס מבפנים, כך שחשוב לפנותו מהר ככל האפשר לסיוע רפואי בחדר מיון.

פרסום

 

דוקטור יוסף נביה, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון) וצוות חדר המיון

מנהל חדר מיון ד"ר יוסף נביה והצוותדוברות המרכז הרפואי זיו
אודות הכותב

מערכת שאל את הרופאמערכת "שאל את הרופא" עושה את מירב המאמצים על מנת לספק לכם הגולשים מידע מקיף, אמין ומדויק בנושאים רפואיים שונים. לשם כך אנו מתייעצים עם מיטב המומחים בתחום, ומביאים בפניכם כתבות, טיפים והמלצות משדה הידע והמחקר הרפואי. יחד עם זאת, הפרסומים שמופיעים מטעם המערכת אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי….

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים