דף הבית / מאמרים ומחקרים / מים בתאילנד – האיים בתאילנד ,תופעות מים יחודייות וחג המים.
אי בתאילנד - צילום הילה אורון

מים בתאילנד – האיים בתאילנד ,תופעות מים יחודייות וחג המים.

אינדקס חברות וספקים

מאת : איילת אורון

פרסום

חלק ב

תאילנד היא ממלכת המים. איים טרופיים ,צבעים חזקים של כחול וטורקיז ופלא של גאות ושפל,נחלים שוצפים, גשמים חמים באמצע היום וחגיגת מים בראש השנה התאילנדי .

השפל והגאות באיי תאילנד

גאות ושפל בתאילנד-צילום הילה אורון

נושא השפל והגאות השונים והמיוחדים של תאילנד הם נושא שכדאי להרחיב עליו.

הגאות והשפל בימים ובאוקיינוסים שעל פני כדור הארץ נגרמת ע"י הירח (וגם ע"י השמש) – ובכל 24 שעות יש מחזור של 2 זמני גאות ו 2 זמני שפל – מחזור הגאות והשפל מתרחש פעמיים ביום. הזמן בין גאות אחת לשנייה הוא כ-12 שעות ו-24 דקות, כתוצאה משילוב סיבוב כדור הארץ סביב עצמו עם מסלולו של הירח סביב כדור הארץ.

כל האמור נכון ברוב הימים והאוקיינוסים שעל פני כדור הארץ אך במפרץ תאילנד (Gulf of Thailand) יש תופעה שונה ומוזרה ושכמותה יש רק בכמה מפרצים אחרים בעולם כגון מפרץ מקסיקו, המפרץ הפרסי ואולי עוד כמה.

אותה תופעה משונה של גאות ושפל מתרחשת במפרץ תאילנד  באזור של קו סאמוי, קו פאנגאן, קו טאו וקו צ'אנג

ומהי אותה תופעה משונה המייחדת את מפרץ תאילנד ??

במפרץ תאילנד יש רק מחזור אחד של גאות ושפל כל יממה 24 שעות !!

המשמעות של הדבר היא – או שכל שעות היום, מתחילת הבוקר ועד הלילה, יהיה שפל ובמהלך כל  שעות הלילה תהיה גאות

או שלהפך –  כל שכל שעות היום, תהיה גאות וכל שעות הלילה יהיה שפל.

זאת אומרת שמחודש נובמבר ועד תחילת אפריל – בכל יום ובמשך כל שעות היום,  תהיה גאות (השפל יהיה בלילה) ואילו בחודשים מאי ועד תחילת אוקטובר – בכל יום וכל שעות היום, מהבוקר ועד הלילה, יהיה שפל.

החודשים אפריל ואוקטובר הם חודשי המעבר בהם זמני הגאות והשפל מתחלפים בין היום והלילה.

חשוב לזכור שהפרש גובה מי הים בין הגאות והשפל הוא למעלה ממטר ולכן יש לכך השפעה רבה על חופים רבים, כל חוף בהתאם לרוחבו ומידת השיפוע שלו ועומק המים

אם החוף מספיק רחב אזי הגאות  תכבוש חלק ממנו אך עדיין תישאר רצועת חול אך אם החוף הוא צר – הגאות עלולה להציף את כולו

אם החוף הוא בשיפוע מתון ורדוד (כמו בחופים רבים בקו פאנגאן) – הרי שבשעת השפל הים ייסוג מאות מטרים דבר שישאיר משטח ענק של בוץ עכור שלא מאפשר רחצה בים.

שקיפות – צילום הילה אורון

מונסונים בתאילנד

בתאילנד האקלים הוא טרופי ומאופיין במונסונים..-מונסונים  הם גשמי קיץ, גשמים שיורדים בתקופת הקיץ (בין יוני לספטמבר). בקיץ, כאשר השמש מחממת את הקרקע , האוויר מתרומם לגובה ובעקבות זאת הלחץ הברומטרי יורד. האוויר שמעל הים קר יותר מהאוויר שמעל הקרקע והלחץ הברומטרי מעל הים עולה.) בתקופה שבין אמצע מאי לבין סוף ספטמבר נמצאת תאילנד בהשפעת מונסון דרום-מערבי, גשום, חם ולח. בתקופה שבין נובמבר לבין אמצע מרס מושפעת תאילנד ממונסון צפון-מזרחי, יבש וצונן. המצר היבשתי קְרָא שבדרום תמיד חם ולח

חג המים בתאילנד 

ראש השנה התאילנדי, שנחגג מדי שנה באביב, ב-15-13 באפריל, הוא החג החשוב ביותר בלוח השנה המקומי. החג מציין את ראש השנה העתיק, ואת תחילתה של השנה האסטרולוגית החדשה, בעוד שראש השנה המודרני חל ב-1 בינואר.

בעוד שלטקסים ולמנהגי החג יש משמעות עמוקה בעיני המקומיים, התיירים רואים בעיקר את הסממנים החיצוניים של החגיגות – מלחמות המים והתהלוכות הצבעוניות. אופיו של הפסטיבל השתנה במהלל השנים. אם בשנים עברו הדגש של החגיגות והטקסים היה על היטהרות ועל מתן כבוד למבוגרים, הרי שבשנים האחרונות החגיגות נושאות אופי הרבה יותר תיירותי, ופסטיבל המים עומד במרכז האירועים.

למנהג הזה, שעבור מרבית התיירים נראה פשוט ככיף גדול, יש משמעות סמלית: המים נועדו לטהר ולנקות את המעשים הרעים ואת המזל הרע מהשנה החולפת,  מאחר שראש השנה חל בתקופה החמה של השנה, המים המותזים לכל עבר מצננים את הגוף מהחום והלחות, ויותר מכך – השפרצת המים מחזירה את המשתתפים, מקומיים ותיירים כאחד, לימים של השתובבות ילדותית חסרת דאגות.

האיים המרכזים בתאילנד 

צילום הילה אורון

האיים שנמצאים בצד המזרחי הינם:

קו סמוי – הוא אי מחוץ לחוף המזרחי של קרה איסתמוס שבתאילנד. גאוגרפית הוא נמצא בארכיפלג צ'ומפון, הוא חלק ממחוז סוראט טהאני. קו סמוי הוא האי השני בגודלו בתאילנד אחרי פוקט, עם שטח של 228.7 קמ"ר, אוכלוסייה של מעל 63,000 ותפוסה של כ-73% בבתי המלון. כמו כן, מספר המבקרים ממשיך לגדול משנה לשנה. שפע של משאבים תיירותיים, חופים חוליים, שוניות אלמוגים ועצי קוקוס נמצאים על האי.

 

מבט על קו סמואי – צילום הילה אורון

 קופנגן -קוֹ פַּה נְגַאן – הוא אי במפרץ תאילנד בדרום-מזרח המדינה בפרובינציית סוראט תאני. השם "קו פה נגאן" בשפה התאית מורכב מהמילים "קו" – אי, "פה" – לבן ו-"נגאן" – חול: אי החולות הלבנים. שטחו 168 קמ"ר והוא ממוקם 15 ק"מ צפונית לאי קו סמוי ו-35 ק"מ דרומית לקו טאו. העיירה הראשית טוֹנְג סַלַה במערב האי. הגישה אל האי דרך הים בלבד, אך קרבתו לקו סמוי מסייעת לו בשל שדה התעופה הפועל בו. רוב התחבורה באי היא באמצעות אופנועים.

רוב תושבי האי בודהיסטים ועיקר תעסוקתם בתיירות, בדיג ובייבוש דגים. קו פה נגאן מוכר בעיקר בשל מסיבת הפולמון (Full Moon) הנערכת מדי חודש בחוף האד רין בסימן ירח מלא, המושכת אליה עשרות אלפי תיירים.

פרסום

קו טאו  הוא אי בתאילנד הממוקם בחלקו המערבי של מפרץ תאילנד, 45 ק"מ צפונית לקו סמוי ו-40 ק"מ מזרחית לצ'ומפון. שטחו 21 קמ"ר.משנת 1933 שימש האי כבית כלא לאסירים פוליטיים. ב-1947 העניק ראש הממשלה חנינה לכל האסירים באי וסגר את הכלא. עוד באותה שנה החלו להגיע מתיישבים ראשונים מהאי הסמוך קו פאנגן. בשנות ה-80 של המאה ה-20 החלו להגיע תיירים ועד מהרה הפך האי ליעד תיירות פופולרי עם למעלה מ-100,000 תיירים בשנה.

לגונה – צילום הילה אורון

האיים שנמצאים בצד המערבי הינם:

חיי לילה בפוקט – צילום הילה אורון

 

פוקט הוא אחד המחוזות הדרומיים של תאילנד והאי הגדול ביותר בה, האי שוכן בים אנדמן . גודלו כ-543 ק"מ רבוע פוקט סיטי היא העיר הגדולה ביותר באי ובירת המחוז. האי מאופיין באקלים טרופי ורובו עדיין מיוער. גידוליו המפורסמים של האי הם הקשיו והקוקוס. באי תעשיית תיירות מפותחת והוא מהווה מרכז נופש.

קופיפי דון (Ko Phi Phi Don) נמצא בארכיפלג של איי קופיפי – איים זעירים, שקטים ויפים שאינם מיושבים ברובם. זהו אי קטן (28 קמ"ר) עם נופים נפלאים ומפרצים יפהפיים. האי נפגע מאוד בצונאמי של דצמבר 2004 והוא עדיין בתהליך של שיקום. מה שהיה היתרון של קופיפי (זוג נמלים מוגנים במפרצים בצורת גביע) עמד לו לרועץ בזמן הצונאמי, שגרם נזק גדול.

קופי פי -צילום הילה אורון

קו טאפוּ הוא אי הממוקם במפרץ פאנג נגה בים אנדמן בחופה המערבי של תאילנד. האי מכונה גם "אי ג'יימס בונד" האי הוא סלע גיר שגובהו 20 מטרים, קוטרו בבסיסו 4 מטרים ובראשו 8 מטרים, ובשל צורתו הוא אתר תיירות פופולרי.לא ניתן לבקר באי קו טאפו, ותיירים צופים בו מהאי הסמוך קאו פינג קאו, המצוי כ-40 מטרים מזרחית לקו טאפו.

ראיליי ביץ' (Railay Beach) – נחשב לחוף היפה ביותר בתאילנד – מים ירקרקים עם צוקי גיר המבצבצים מתוכם, רצועות חול בצבע זהוב ושקיעות מהפנטות. אפשר להגיע אליו רק בסירה ארוכת זנב מה שהופך אותו למבודד ואינטימי. ידוע בעיקר בזכות מאות מסלולי טיפוס הצוקים המקיפים אותו. בראיליי ביץ' שני חופים, המזרחי והמערבי. החוף המזרחי הוא לסירות בלבד,

מים טורקיז -צילום הילה אורון

קראבי הממוקמת בחוף הדרומי- מערבי של תאילנד ובמרחק של כ 800 ק"מ מבנגקוק וכ 170 ק"מ מפוקט נגישה בקלות דרך האוויר הים והיבשה.  המקום נחשב למחוז היפה ביותר בתאילנד, הוא נחשב לגן עדן ביופיו אך גם כגן עדן לאוהבי ההרפתקאות. בתחומיו של המחוז נמצאים 150 איים יפהפיים, ביניהם הפנינים של תאילנד -קופיפי, ראיליי ביץ' וקו לנטה.

בקו החוף של מחוז ראיונג

קו צ'אנג הוא אי ומחוז-משני בתאילנד. האי שוכן בקו החוף של מחוז ראיונג במפרץ תאילנד, כ-310 קילומטרים מעיר הבירה בנגקוק, בסמוך לגבול עם קמבודיה. השם "קו צ'אנג" מורכב מהמילים "קו" – "צ'אנג" בתאית, פירושו הוא אי הפיל. קו צ'אנג הוא האי השלישי בגודלו בתאילנד (אחרי פוקט וקוסמוי), והגדול בארכיפלג האיים הפארק הלאומי מו קו צ'אנג.

אי הקופים – צילום איילת אורון

קוֹ סאמט או קוֹ סמט  הוא אי בתאילנד. האי שוכן בקו החוף של מחוז ראיונג במפרץ תאילנד, כ-140 קילומטרים מדרום-מזרח לבירה בנגקוק. אורכו של האי שישה ק"מ ורוחבו 3 ק"מ. ב-1981 הוכרז האי כפארק לאומי. על יד האי נמצאים שלושה איי-סלע קטנים; קו צ'אן, קו סאן צ'לאם, ווין קאו. כ-80% מאדמת האי מכוסה בצמחייה. ב-27 ביולי 2013, דליפת חביות נפט השחירה את חופיו של האי וגרמה לירידה משמעותית בתיירות שבו.

צילום הילה אורון

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים