דף הבית / חדשות מים ואיכות סביבה / הנזק שנגרם לנחל אשלים על-ידי חברת רותם אמפרט ב-397 מיליון שקל
נחל אשלים יוני 2017 - צילום עודד נצר, המשרד להגנת הסביבה

הנזק שנגרם לנחל אשלים על-ידי חברת רותם אמפרט ב-397 מיליון שקל

אינדקס חברות וספקים

לפגיעה בטבע יש מחיר: חוות דעת כלכלית שהובילו המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים מעריכה את הנזק שנגרם לנחל אשלים על-ידי חברת רותם אמפרט ב-397 מיליון שקל

פרסום

חוות דעת כלכלית זאת מהווה חלק מבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה היום על ידי פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) על נזקים אקולוגיים וסביבתים שנגרמו לטבע, בשם אינטרס הציבור •

  • השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "מי שמזהם-משלם. זו לא עוד סיסמה, זו המדיניות שלנו במשרד להגנת הסביבה. חברת רותם אמפרט פגעה באחד הנחלים היפים ביותר בישראל ואנו נתעקש על כך שהם ישלמו את המחיר גם במישור האזרחי וגם במישור הפלילי הנבחן בימים אלה במקביל להגשת התובענה הייצוגית"
  • מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר: "אנו פועלים במספר מישורים אל מול רותם אמפרט, בהם חקירה פלילית המתנהלת בימים אלה. כעת אנחנו מוסיפים נדבך נוסף: מכמתים כלכלית את הנזק שנגרם לציבור, גם בשל העובדה שלא יוכל לטייל בשמורה בשנים הקרובות"
  • סמנכ"ל רשות הטבע והגנים, רביב שפירא: "רשות הטבע והגנים פועלת נמרצות לשיקום ערכי הטבע שנפגעו בשמורת נחל אשלים, וזאת לטובת אזרחי המדינה. הגשת תובענה זו תסייע באופן ממשי למימוש מטרה זו"

 מחוות דעת כלכלית שהובילו המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים –  במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה היום (ג') על-ידי פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) בליווי היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, ובסיוע הלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים – עולה, כי נגרם נזק אקולוגי וסביבתי לנחל אשלים בהיקף של 397 מיליון שקל – סכום שכולל את שיקום הנחל וסביבתו (202 מיליון שקל) וכן את הפיצוי בעבור הנזק האקולוגי.

הבקשה הוגשה כנגד חברת רותם אמפרט וכימיקלים לישראל בגין נזק שנגרם לנחל אשלים בעקבות פריצה של אחת הבריכות התעשייתיות של מפעל רותם אמפרט לנחל. לעמדת המדינה ורט"ג, יש לייחס את הנזק שנגרם לציבור כולו. לכן הוחלט לראשונה בתולדות ישראל, להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית על ידי רט"ג, הפועלת בעניין זה כ"זרועה הארוכה של המדינה" המופקדת על שמירת הטבע, ותובעת בשם אינטרס הציבור נזקים אקולוגיים וסביבתיים ונזקי שיקום.

על חוות הדעת הכלכלית חתומים שני כלכלני סביבה מהבכירים במדינה, פרופ' דורון לביא ופרופ' ניר בקר. לצורך גיבוש חוות הדעת נעשה שימוש בידע של עשרות מומחים מהמשרד להגנת הסביבה, מרשות הטבע והגנים ומרשות המים לתיאור הנזק לקרקע, למערכות האקולוגיות ולמקורות המים. הנזק האקולוגי משתרע מעבר לעלויות הישירות של ניקוי קרקע, פעולות ניטור ועוד, והוא כולל גם פגיעה במארג החיים השלם בשמורת טבע, לרבות יכולת ההנאה של האדם מהשמורה עקב הפגיעה במערכת האקולוגית.

כדי שניתן יהיה לקבוע מהו הנזק שנגרם לטבע, נדרשה ביצועה של עבודה כלכלית ייחודית ומורכבת זו שמעריכה את משך ועלות השיקום שיאפשרו את פתיחת השמורה למבקרים, ובנוסף מכמתת כספית את נזקים ההפיכים והבלתי הפיכים שנגרמו לטבע ולציבור. שיטות ההערכה בהן נעשה שימוש מביאות לידי ביטוי את העובדה שבמקרים של פגיעה בטבע אין מחיר שוק אמיתי, שכן ה"מוצר" – נחל אשלים – הוא ציבורי ופתוח לכל.

כזכור, ב-30 ביוני קרס הקיר המזרחי של "בריכת גבס מס' 3" במפעל רותם אמפרט מקבוצת כימיקלים לישראל, והחלה גלישה מסיבית של 100-200 אלף קוב מהבריכה לסביבה. תכולת הבריכה דלפה ופרצה ממנה בזרם אדיר במורד נחל אשלים במשך כ-48 שעות ולאורך יותר מ- 20 ק"מ, תוך גרימת נזק רב לחי ולצומח בנחל ותוך חשש ממשי לפגיעה בציבור ובסביבה. המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה מנהלת חקירה פלילית לבדיקת נסיבות האירוע וחשדות לעבירות על חוקי הסביבה בנושא זה.

פרסום

סכנת הזיהום מתחלקת למספר גורמי זיהום ולטווח זמנים שונה. המזהמים שנמצאו בשפך עלולים לזהם את האזור למשך שנים רבות. בנוסף, התפקוד האקולוגי של הנחל נפגע באופן חמור. הנחל סגור מאז למבקרים וגם כשיפתח, יתכן שחוויית הביקור בנחל תיפגע.

נחל אשלים, בגבול מדבר יהודה וצפון-מזרח הנגב, נחשב אחד היפים במרחב זה. הוא מתהדר בקניוני סלע יפהפיים, במפל נישא ומרשים, ואחרי שיטפונות גם בגבי מים חיים. זהו נחל קצר ותלול שמנקז שטח של כ-80 קמ"ר בין מישור רותם במערב לכיוון דרום ים המלח במזרח. בנחל נקיק עמוק ובו גבים האוצרים מים במשך מספר חודשים בשנה. מעבר לחשיבותו כבית גידול למגוון בעלי חיים וצמחים שנהנו מזמינות מים באזור צחיח, היווה נחל אשלים משך שנים רבות מוקד לטיולים אתגריים לבודדים וקבוצות, כאשר בכל שנה מגיעים אליו אלפי מטיילים.

 

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים