שיקום נחל סעדיה

אינדקס חברות וספקים

רשות נחל הקישון ועיריית חיפה פעלו להסרת מפגע זיהום בנחל סעדיה מתעלת הניקוז באזור צומת הצ'ק פוסט

במאמץ משותף של רשות נחל הקישון ומחלקת רשת ביוב וניקוז בעיריית חיפה בראשות יזיד אבו ראס, בוצע פרויקט להפרדת מי נחל סעדיה ממערכת הניקוז וניקוי הקרקעית המזוהמת מהתעלה המתחברת לנחל. תוואי הערוץ המקשר בין תעלת הניקוז לנחל, סבל שנים רבות מזיהום קרקע ומים, שהתבטאו בריחות קשים ובריכוזי שמן מינרלי גבוהים בקרקעית. במוצא הניקוז עמדו לאורך השנה מים עכורים המזהמים את נחל סעדיה המהווים מפגע סביבתי חמור. מבדיקות שערכה רשות נחל הקישון נמצאו קוליפורמים צואתיים, אמוניה וסולפיד יחד עם ריכוז חמצן מומס אפסי בנחל. הנתונים העידו על זיהום ישן מביוב ועל הזמן הארוך שהמים עומדים בתעלה.

פרסום

במהלך העבודות לטיפול במפגע נבנה סכר בטון על הערוץ, נחפרה הקרקעית שתפונה ותטופל בהתאם להוראות המשרד להגנת הסביבה. מי הניקוז המזוהמים נשאבו והועברו לטיפול.

"מערכת הניקוז של אזור התעשייה שבצ'ק-פוסט תוכננה להתנקז אל ערוץ הנחל, כ-20 מטר לפני הערוץ הראשי. מערכת הניקוז הוצבה כך שהיא נמוכה מפני המים בנחל, ועל כן מוצאי מערכת הניקוז מוצפים תמידית. במידה ומגיעים תשטיפים מזוהמים למערכת הניקוז, כמו שאריות דלקים, גלישות ביוב, שמני מוסכים וכדומה, הנחל סובל מזיהום. על כן הוחלט לטפל מיידית במפגע ללא דיחוי", הסבירה רקפת קובליו רוט, ראשת תחום תעשייה ותשתיות ברשות נחל הקישון.

מעיין סעדיה שימש בעבר הרחוק כמקור מי שתיה לעיר חיפה. עם השנים, השימוש במי המעיין לשתייה פסק, וכיום הנחל זורם בערוץ פתוח אל נחל קישון. מי הנחל צלולים ומהווים פינת חמד של טבע עירוני. בזמן בניית מנהרות הכרמל יבשה הנביעה, אך היא התחדשה לאחר סיום העבודות. מאז חזר המעיין לשפוע והושבו אליו מינים מקומיים בפעולות יזומות של רשות נחל הקישון בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים.

פרסום

לדברי שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון: "הרשות מתכננת לשחזר את נתיב הזרימה של הסעדיה, יובל היסטורי של נחל קישון, בחזרה אל הקישון באמצעות יצירת פארק צפרות ושטחי אחו-לח בקרבת הנחל. פעולה זו תגדיל את מגוון בתי הגידול במורד הקישון ותמשוך אליה מיני עופות, צמחים ובעלי חיים נוספים ותחזק את המערכת האקולוגית הקיימת במקום".

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

תגובה אחת

  1. רמי שטוקהמר

    שאלה
    נודע לנו כי עירית חיפה דרך/באמצעות חברת נדלן " רפאל"
    מתכננים פתוח רחב היקף בסביבות הצהריים פוסט ובין היתר
    בסביבת נחל סעדיה שיכלול העתקת הנתיב הטבעי להקמת פרק סביבו
    האם נכון הדבר והאם חברת הגנת הטבע ערה ועוקבת בעניין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים