דף הבית / חדשות מים ואיכות סביבה / כך מתנהל המשק חמישה חודשים בלי יו"ר רשות מים

כך מתנהל המשק חמישה חודשים בלי יו"ר רשות מים

אינדקס חברות וספקים

ד"ר מיכאלה אלרם

פרסום

משק המים עומד בפני שינויים משמעותיים, בהם ניסיון לבטל חלק מתאגידי המים ושינוי מחיר המים לצרכנים ולחקלאים. רק מנהל חסר לביצוע התוכניות. דעה

תשעה חודשים לאחר שמשרד האנרגיה פרסם את המכרז לתפקיד מנהל רשות המים, בחרה ועדת האיתור את ערן פולק לתפקיד, אך לפני שבועיים פולק התחרט ונסוג מהמינוי. כך קרה שרשות המים מתפקדת כבר חצי שנה ללא מנהל, ובאוגוסט 2016 מינה שר האנרגיה, יובל שטייניץ, את משה גראזי לממלא מקום המנהל עד שיסתיים המכרז.

רשות המים אחראית על ניהול, תפעול ופתרונות של משק המים. הרשות אחראית על שימור ושיקום מקורות המים הטבעיים ופיתוח מקורות חדשים, כולל התפלת מים ופיקוח על צרכני ומפיקי מים. משק המים נתון בחודשים האחרונים בצומת הכרעות חשוב בשלל נושאים, שכולם מחכים לטיפולו של מנהל החדש שיטביע את חותמו ורעיונותיו על משק המים. עם נושאים אלה נמנים צמצום תאגידי מים, דיון במחיר המים לחקלאות ומגוון נושאי רגולציה, כמו עלויות הפקת מים, תשתיות הולכה, אסדרה ואכיפה, הקצאת מים ותעריפיהם.מאז מונה גראזי לממלא מקום חלפו 5 חודשים, וזאת אף שמינוי עובד מדינה לממלא מקום מוגבל ל-3 חודשים. בעקבות התארכות המינוי ואי מינוי מנהל קבוע, פנתה התנועה לאיכות השלטון לשר האנרגיה, יובל שטייניץ, וליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, והסבה את תשומת ליבם להתארכות הכהונה של מ"מ וכן לצורך לנמק מה הסיבות המיוחדות שהביאו להארכת הכהונה.מבלי להעמיק בטענות של התנועה לאיכות השלטון, עולה תמיהה לגבי ועדת האיתור שפעלה ובחרה את ערן פולק שהתחרט ונסוג מהמנוי. סביר שוועדת האיתור בחרה כמה מועמדים, נוסף על פולק. כיוון שוועדת איתור היא ועדה ציבורית שתפקידה לאתר מועמדים לתפקיד בכיר, הרכבה כולל אנשי מקצוע ואקדמיה בתחומי העניין של נושא המינוי – מים. לא הגיוני שלא הופיעו בפניה עוד מועמדים ראויים לתפקיד.

שופט בית המשפט העליון, אדמונד לוי ז"ל, קבע כבר ב-2009: "למסקנותיה של ועדת האיתור, שהוקמה על פי החוק או בהחלטה מנהלית משקל מיוחד. מקורו בכך שהוועדה, בהנחה שמונתה כראוי ואינה חוטאת לתפקידה, מכנסת תחת קורתה את אנשי המקצוע הרלוונטיים ואת בעלי המומחיות הנוגעת בדבר, שבכוחם לנהל את איסוף המידע ולחלץ ממנו מסקנות". מאחר שוועדת האיתור בדקה כמה מועמדים, עליה להציג לשר האנרגיה את המועמד שדורג במקום השני אחרי פולק, ואף לחשוף את פערי הדירוג ביניהם. חשיפת הפערים, במידה והיו, תספק לשר תמונת מצב על מועמד אלטרנטיבי, שעבר את ועדת האיתור וסביר שיעמוד בקריטריונים לתפקיד מנהל רשות המים. אם הוועדה סבורה שהמועמד במקום השני אינו ראוי לתפקיד היא צריכה לנמק את החלטתה, כדי שהשר והציבור ידעו שוועדת האיתור פעלה כשורה, ראיינה ובחנה כמה מועמדים – ולדעתה רק ערן פולק התאים לתפקיד.

בהנחה שתמונת המצב אינה כזו ושהיו מועמדים מתאימים נוספים – גם אם פולק היה הטוב שבהם, המלצות ועדת האיתור צריכות להיחשף למען תקינות שלטונית והסבת ספיקות פוליטיים לגבי מינוי מנהל רשות המים. כל השהייה נוספת בהצגת מועמד מתאים מעוררת מבוכה ציבורית מיותרת ותהיות לגבי אינטרסים לא ברורים.

פרסום

ד"ר מיכאלה אלרם, מרצה לניהול במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א), דירקטורית ברמי לוי

Print Friendly, PDF & Email
מצטרפים לדף הפייסבוק של מים-נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

אודות מערכת פורטל מים נט

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל מים נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים ,ידיעות מהארץ העולם ועוד המון אינפורמציה בתחום תעשיית המים ותעשיית איכות הסביבה. בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר. כמו כן אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

2 תגובות

  1. מים הם משאב לאומי שצריך לפקח עליו למען כלל הציבור. טוב היה אם מים לחקלאות היו מנוצלים לגידולים שצורכים פחות מים ובנפרד כל התאגידים לביוב ומים עירוניים היו מנוהלים יותר בצמצום. משק המים שלנו זקוק לרה ארגון.

  2. מחירי המים בארץ גבוהים לצרכנים הפרטיים. הגיע הזמן שתאגידי המים יאוחדו או יסגרו וכל ההוצאות המיותרות שנופלות על כיסי הצרכנים ירדו ועימם התעריף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

כדי להיות תמיד מעודכנים